سلامت نیوز : دکتر منصوری، مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن بیان اینکه مصرف غیر‌منطقی کورتون به‌صورت خودسرانه، بدون تجویز پزشک و یا در دوره‌ای طولانی‌تر از آنچه پزشک تجویز کرده است سلامت افراد جامعه را تهدید می‌کند اعلام کرد در ایران استفاده غیرمنطقی از داروها چند برابر استانداردهای جهان است.

دکتر منصوری در گفت‌وگو با وبدا با بیان این که استفاده غیرمنطقی دارو‌ها در ایران چند برابر استانداردهای جهانی است، گفت: «یکی از داروهایی که استفاده غیرمنطقی از آن عوارض جانبی بسیاری دارد و تهدیدی برای سلامت افراد جامعه به شمار می‌رود، کورتون‌ها هستند. مصرف کورتون‌ها به‌صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک و یا در دوره‌ای طولانی‌تر از آنچه پزشک تجویز کرده است، می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در بدن ایجاد کند.»
مدیر دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: «بیشترین موارد سوء‌مصرف کورتون‌ها، مصرف انواع موضعی مانند کلوبتازول، بتامتازون، فلوئوسینولون و... به عنوان ضد‌لک و روشن‌کننده است. مصرف بی‌رویه این داروها می‌تواند عوارض شدیدی چون از دست‌رفتن کلاژن، تحلیل لایه‌های زیرین پوست، خشکی، تحریک، بر‌افروختگی و ‌نازک‌شدن پوست، گاهی افزایش موهای زائد، جوش‌زدن و حتی عوارض سیستمیک ناشی از جذب آن‌ها در بدن داشته باشد.»
وی در ادامه افزود: «افزایش فشار خون و بالا‌رفتن قند‌خون که سبب تسریع ابتلا به دیابت می‌شود، پوکی استخوان، ضعف عضلانی، افزایش فشار درون چشم و امکان ایجاد آب‌مروارید، تاخیر در بهبود زخم، افزایش احتمال ایجاد عفونت‌ها و یا پنهان‌ماندن عفونت، اختلالات قاعدگی، افزایش تعریق و فعالیت‌های انعقادی و انسداد عروقی، تاخیر در رشد کودکان، نارسایی ثانویه غده فوق‌کلیوی ناشی از عفونت و تروما از عوارض مصرف نابجای این داروها است. »
دکتر منصوری در پایان خاطر نشان کرد: «این ترکیبات همچنین با تجمیع آب و نمک و ایجاد تغییر در توزیع چربی، باعث پف‌کردن و گرد‌شدن صورت افراد می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha