سلامت نیوز : از مصرف غذاهای سرخ كرده یا غذاهایی كه در در جه حرارت های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می شوند خودداری كنید چرا که استفاده چند باره از روغن های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.
ناهید برخورداری کارشناس تغذیه،ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ازآنجایی كه بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند، لذا توصیه می شود این افراد به كنترل منظم آن مبادرت ورزند.
وی گفت:بیماری فشار خون، مانند بالا بودن چربی  خون می تواند برای سالها بی سروصدا در بدن شخص مبتلا وجود داشته باشد بدون آنكه هیچگونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد.
وی توصیه کرد: مبتلایان به بیماری فشار خون از مصرف نمك و غذاهای پر نمك و ادویه و همچنین از استفاده كردن نمكدان در كنار سفره غذایی بپرهیزند.
وی افزود: این افراد به جای نمك می توانند از سبزیجات تازه یا خشك، ادویه جات مفید(زردچوبه، دارچین) ، پودر زنجبیل و پیاز و آبلیموی تازه استفاده كنند.
 برخورداری با تاکید بر کاهش مصرف نان ها و مواد كربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس در مبتلایان به فشارخون افزود: این افراد بهتر است از انواع نان های سبوس دار استفاده کنند.
وی با بیان این مطلب که مصرف بیش از 4 واحد از انواع سبزیجات و سالاد به كنترل فشار خون كمك می كند، افزود: هر واحد سبزی معادل یك لیوان انواع سبزیجات خام یا نصف لیوان پخته است و همچنین این افراد سعی کنند در هفته 3مرتبه یا بیشتر از انواع مغزها و آجیل به صورت خام و بی نمك استفاده كنند.
وی ضمن توصیه به این بیماران که حتما غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل کنند گفت: از مصرف غذاهای سرخ كرده یا غذاهایی كه در در جه حرارت های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می شوند خودداری كنند و به خاطر داشته باشند استفاده چند باره از روغن های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.
 وی تاکید کرد: این بیماران از مصرف مواد حاوی افزودنی و غذاهای فرآیند شده كه حاوی مقدار زیادی نمك و ادویه هستند مثل انواع سوسیس و كالباس،غذاهای كنسروی،شورها،ترشی ها و چاشنی های كارخانه ای خودداری كنند.
وی این افراد را به مصرف روزانه 3 لیوان شیر یا ماست كم چرب توصیه کرد و توصیه کرد: پنیرهای معمولی را 24 ساعت در آب جوشیده سردشده قرار دهند تا كاملا نمك خود را از دست بدهد و سپس استفاده كنند.
 وی خاطرنشان ساخت: میوه هایی مثل موز،آلو،انجیر،انگور،هلووهمچنین سبزیجاتی نظیر سیب زمینی،سیر،بروكلی،قارچ،كدو سبز و گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم بوده و برای كاهش فشار خون بسیار مفیدند.
وی تاکید کرد: این بیماران چای،قهوه و شكلات را بسیار محدود نموده و تا یك ساعت بعد از صرف غذا از این گونه نوشیدنی ها استفاده نکنند.
وی به مبتلایان به فشارخون توصیه کرد: موادی مثل كره، خامه، مارگارین، دنبه،سس ها و روغن های جامد را از برنامه غذایی حذف كرده و به جای آنها از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون،كنجدوروغن ماهی استفاده كنند.
این کارشناس تغذیه یادآورشد: این بیماران حداقل 1 تا 2 بار در هفته ماهی مصرف نموده و استفاده از گوشت قرمز را به 3بار در هفته كاهش دهند.
وی توصیه کرد: این افراد حتی الامکان از استرس بپرهیزند، زیرا یكی از عوامل بالا بردن فشار خون كه بسیار سریع هم عمل می كند استرس و عصبانیت است.
وی خطاب به این افراد تاکید کرد: ازاستعمال سیگار و انواع دخانیات پرهیز كنند و در صورت وجود اضافه وزن، حتما اقدام به كاهش وزن با نظر متخصص تغذیه  نمائید چراکه این مهم به كنترل فشار خون شما كمك زیادی می كند.
وی با اشاره به اینکه ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری ورزش های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون می باشند به این بیماران توصیه کرد: حداقل 3بار در هفته و هربار حداقل 30دقیقه ورزش کنند.
 وی همچینین گفت: از گلپر، آویشن، نعناع خشك و ...برای خوش طعم كردن غذا به جای نمك استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha