دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 31737
سلامت نیوز : یك متخصص زنان و زایمان گفت: سونوگرافی معمولی هیچ ضرری ندارد و اگر پزشك زنان این كار را توصیه نمی‌كند احتمالاً فكر می‌كند، نیازی برای این كار نیست و چیزی جز ضرر اقتصادی ندارد.

مریم كاشانیان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینكه اكثر متخصصان زنان، سونوگرافی دوبعدی را بیش از دو بار در دوران بارداری مادر توصیه نمی‌كنند، گفت: سونوگرافی اصلاً از طریق اشعه صورت نمی‌گیرد بلكه حاصل از امواج صوتی است و حتی در كشورهای اسكاندیناوی خانم باردار هر ماه كه مراجعه می‌‌كند برای ویزیت ماهانه سونوگرافی روی مادر باردار هم انجام می‌شود.

وی افزود: سونوگرافی معمولی هیچ ضرری ندارد و اگر در مواردی پزشك زنان این مسئله را توصیه نمی‌كند احتمالاً فكر می‌كند كه نیازی برای این كار نیست و چیزی جز ضرر اقتصادی ندارد.

كاشانیان افزود: چیزی كه در بحث سونوگرافی مهم است تجربه و مهارت است كه نادیده گرفته می‌شود و اگر توسط فرد متبحر انجام نشود ممكن است خیلی چیزهایی كه باید در سونوگرافی دیده شود نادیده گرفته شود.

وی افزود: اما در سونوگرافی سه‌بعدی چون پزشك می‌خواهد تصویر سه بعدی از جنین بدهد باید فرد امواج صوتی زیادی را تحمل كند كه ممكن است انرژی زیادی بر روی جنین به وجود بیاورد و هنوز پزشكان مطمئن نیستند كه سونوگرافی سه‌بعدی واقعاً بی‌ضرر باشد و خود من هم این نوع سونوگرافی را توصیه نمی‌كنم.

رئیس بیمارستان اكبرآبادی با اشاره به كیفیت وضوح تصویر در سونوگرافی معمولی اشاره كرد و گفت: اگر در این نوع سونوگرافی از دستگاه‌های باكیفیت استفاده شود اصلاً نیازی به استفاده از سونوگرافی سه‌بعدی نیست و به راحتی حتی در سه ماهگی می‌توان جنسیت جنین را نیز مشخص كرد. اما دستگاه با وضوح تصویر پائین و قدیمی دقت پایینی دارند كه تصویر خوبی را نشان نمی‌دهند، تفاوتش مثل یك عكس تار با یك عكس روشن است.

كاشانیان در پاسخ به اینكه سونوگرافی از جنین بهتر است توسط رادیولوژیست انجام شود یا متخصص زنان افزود: سونوگرافی باید توسط فردی انجام شود كه مهارت بیشتری دارد. گاهی نگاه متخصص زنان برای انجام سونوگرافی زنان خیلی درست‌تر از یك رادیولوژیست است چون دانش او نسبت به جنین،‌ تخمدان و رحم با دیدی كه رادیولوژیست دارد متفاوت است. در عین حال متخصصان زنان هم دوره رادیولوژی را می‌گذرانند و همیشه اینكه این كار بهتر است توسط چه قشری از پزشكان انجام شود محل بحث است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha