سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: مصرف میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه در فاصله افطار تا سحر از تشنگی در طول روز پیش‌گیری می‌كند.

دكتر فریده شیشه‌بر در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: با توجه به این‌ كه دمای هوا در اغلب شهرها بالاست، تعریق در طول روز افزایش می‌یابد و به همین دلیل افراد روزه‌دار با مشكل تشنگی مواجه می‌شوند.

وی افزود: برخی افراد هم به دلیل نوع شغلی كه دارند، مدت زمانی طولانی را در فضای باز و هوای گرم سپری می‌كنند و به دلیل این ‌كه تعریق این افراد بیشتر است، بیشتر از دیگر افراد هم با مشكل تشنگی مواجه می‌شوند.

شیشه‌بر تصریح كرد: برای پیش‌گیری از تشنگی در ماه رمضان توصیه می‌شود از غذاهای چرب و پرنمك كمتر استفاده شود. مصرف مواد غذایی آب‌دار هم می‌تواند در تامین مایعات مورد نیاز بدن و كاهش احساس تشنگی در طول روز موثر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپوراهواز خاطرنشان كرد: همچنین به افراد روزه‌دار توصیه می‌شود برای تامین آب مورد نیاز بدن در فاصله زمانی افطار تا سحر از میوه‌های مختلف، مخصوصا میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه استفاده كنند. افرادی كه مشكل دیابت ندارند هم می‌توانند از شربت‌ها و عرق‌های سنتی مانند عرق بیدمشك، خاك‌شیر، شاتره و آب‌زرشك استفاده كنند.

وی با اشاره به این‌كه برخی افراد عادت دارند همراه غذا نوشیدنی مصرف كنند، ادامه داد: به این افراد توصیه می‌شود از دوغ به عنوان نوشیدنی همراه غذا استفاده كنند. البته دوغ‌های صنعتی شور هستند و توصیه می‌شود از دوغ‌ خانگی و دارای مقدار اندكی نمك استفاده شود.

شیشه‌بر با بیان این‌كه آب، بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است، گفت: چای، شیر، ماست رقیق شده با نمك كم هم می‌توانند نوشیدنی مناسبی برای روزه‌داران باشند.

این متخصص تغذیه تاكید كرد: مصرف سبزیجات و سالاد در وعده‌های سحر و افطار هم مانع تشنگی روزه‌داران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha