دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 31746
سلامت نیوز : دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی گفت: چاقی به تنهایی می‌تواند عامل به وجود آورنده بسیاری از بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون، بیماریهای قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، دكتر محمد هاشمی دبیر اجرایی سومین كنگره پیشگیری و درمان چاقی در ایران گفت: با توجه به تغییر شیوه زندگی جوامع بشری در دهه‌های اخیر شاهد این هستیم كه از یك طرف افراد جامعه فعالیت بدنی كمتری داشته و از سوی دیگر دسترسی راحتی به مواد خوراكی پركالری نسبت به گذشته دارند كه اتفاقا این مواد از مواد خوراكی سالم به قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شوند.

وی با بیان اینكه اساسا الگوی بیماریها در بین جوامع تغییر كرده است، افزود: اگر تا دهه‌های پیشین بویژه قبل از جنگ جهانی دوم بیماریهای عفونی مهمترین عامل مرگ و میر افراد جامعه بشری بودند اما در حال حاضر با تغییر شیوه زندگی شاهد این هستیم كه بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، سكته‌های قلبی كه بیماریهای غیرواگیر هستند عمده‌ترین عوامل مرگ و میر محسوب می‌شوند چرا كه سطح بهداشت ارتقا یافته و علوم پزشكی پیشرفت كرده و باعث پیشگیری و مهار بیماریهای عفونی و واگیر شده و از سوی دیگر با توسعه فناوری و افزایش رفاه عمومی، زمینه برای شیوع بیشتر بیماریهای غیرواگیر روز به روز مساعدتر در بین جوامع گوناگون شده است.

دكتر هاشمی یكی از عوامل ایجاد كننده این دسته از بیماریهای غیرواگیر را مسئله چاقی عنوان و خاطرنشان كرد: چاقی به تنهایی می‌تواند عامل به وجود آورنده بسیاری از بیماریهای غیرواگیردار مانند دیابت، فشارخون، بیماریهای قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها باشد.

وی با بیان اینكه متاسفانه در جامعه ایرانی شاهد افزایش شیوع پیدایش چاقی هستیم، ادامه داد: این پدیده می‌تواند تبعات بسیار سنگین و زیانباری نه تنها برای تك‌تك افراد بلكه برای كل اجتماع به دنبال داشته باشد. فردی كه مبتلا به چاقی می‌شود احتمال این كه در سالهای آتی عمر خود به بیماریهای غیرواگیر مبتلا شود بسیار بیشتر از افراد عادی است. از سوی دیگر یكی از مشخصات مشترك بیماریهای غیرواگیر، نبود درمان قاطع برای آن است كه فقط می‌توان آن را تا پایان عمر كنترل كرد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی با اشاره به اینكه تجمع چربی در بدن به اصطلاح چاقی گفته می‌شود، گفت: برای اندازه‌گیری چاقی معیارهای متفاوتی وجود دارد اما ساده‌ترین معیار شاخصی به نام «نمایه توده بدنی» است كه عددی حاصل یك كسر است به طوری كه در صورت كسر وزن افراد به كیلوگرم و در مخرج آن مجذور قد افراد به متر گذاشته می‌شود اگر حاصل این كسر عددی بین 18 تا 25 باشد به این معناست كه فرد دارای تناسب اندام است اما چنانچه حاصل كسر عددی بین 25 تا 30 باشد فرد دچار عارضه وزن است و عدد بین 30 تا 35 چاقی درجه یك، بین 35 تا 40 چاقی درجه دو و عددی بیش از 40 چاقی مفرط را نشان می‌دهد.

به گفته این متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه هر یك از رده‌ها خطراتی برای سلامت فرد در پی داشته و روش‌ها و راهبردهای درمان متفاوتی را می‌طلبد.

وی در خصوص ارتباط روزه‌داری در درمان چاقی گفت: اینكه به روزه به چشم روشی برای درمان چاقی نگاه كنیم رویكرد نادرستی است. كسی كه دارای چاقی و اضافه وزن است برای پیشگیری از انواع بیماریهای اقدام به كاهش وزن می‌كند اما این كاهش وزن باید براساس یك اصول و روش هدفمند كه توسط متخصصان ارائه می‌شود باشد. بنابراین اینكه با حذف برخی از گرو‌ه‌ها و وعده‌های غذایی وزن خود را كم كنیم گرچه ممكن است در كوتاه مدت نتیجه بدهد اما به مشكلات تغذیه‌ای و متابولیكی منجر خواهد شد.

دكتر هاشمی افزود: توصیه می‌شود افراد مواد غذایی را متناسب با نیاز بدن خود مصرف كنند.

دبیرانجمن پیشگیری و درمان چاقی خاطرنشان كرد: تعریف دیگری از چاقی به نام چاقی مركزی یا شكمی وجود دارد كه ممكن است فرد حتی دارای نمایه توده بدنی نرمالی باشد اما اندازه دور شكم وی بیش از استاندارد باشد. برای جمعیت ایرانی دور شكم بیش از 95 سانتی متر به عنوان هشدار جدی محسوب می‌شود.

سومین كنگره پیشگیری و درمان چاقی به همت انجمن پیشگیری و درمان چاقی در ایران بیست و چهارم تا بیست و هفتم آبان ماه سال جاری در مركز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه‌ شهید بهشتی برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اینترنتی www.iranobesity2011.com مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha