سلامت نیوز :فوق تخصص نوزادان گفت: نیمی از نوزادان مادران دیابتی دچار هیپوکلسمی می شوند که در مواردی با هیپوفسفاتمی همراه می شود.
دکتر نرجس پیشوا فوق تخصص نوزادان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: احتمال وقوع مرگ داخل رحمی در اواخر حاملگی در جنین مادران دیابتی افزایش می یابد به همین دلیل کنترل عوارض بارداری و مانیتور کردن مرتب و بسیار نزدیک جنین در هفته های آخر بارداری اهمیت ویژه ای دارد.

وی تصریح کرد: در حیوانات آزمایشگاهی افزایش قند خون منجر به افزایش انسولین افزایش نیاز جنین به اکسیژن و در نهایت اسیدوز و مرگ شده است که در این راستا کنترل دقیق قند خون مادر در تمام دوران حاملگی مخصوصا در هفته های آخر باید مدنظر قرار گیرد.

دکتر پیشوا با اشاره به اینکه نیمی از نوزادان مادران دیابتی دچار هیپوکلسمی هستند، گفت: در مواردی این عارضه همراه با هیپوفسفاتمی و هیپومگنزمی می شود و در طی 4 روز اول زندگی میزان هورمون های پاراتیروئید در این نوزادان نسبت به جمعیت طبیعی کمتر می شود.

این فوق تخصص نوزادان یادآور شد: ترشح هورمون پاراتیروئید تحت تاثیر مگنزیوم می باشد و هیپومگنزمی مادر به دلیل وجود پولییوری باعث کم شدن مگنزیم و کاهش کار غده پاراتیروئید در جنین و نوزاد می شود.

وی ادامه داد: ‌بیشترین زمان وقوع هیپوکلسمی در این نوزادان 48 تا 72 ساعت پس از تولد است و عوامل موثر در ایجاد کلسمی این نوزادان عدم کنترل بیماری مادر، تولد نارس و آستیکفی زمان تولد می باشد.

دكتذ پیشوا در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر هیپومگنزمی افزایش میزان کلسیتوتین و اختلال عملکرد متابولیسم ویتامین دی نیز در ایجاد هیپوکلسمی این نوزادان دخیل می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha