دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 31751
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت‌: بیماری هپاتیت C كه در آن كبد فرد معمولاً تا آخر عمر درگیر می‌شود بیماری دوران بلوغ به بعد است كه از طریق خون آلوده،تماس جنسی و اخیراً از راه تاتوكردن ابروها هم منتقل می‌شود.

مهرداد حق‌ازلی در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینكه ویروس هپاتیت ویروسی است كه موجب التهاب كبد می‌شود اظهار داشت: این ویروس می‌تواند اعضای دیگر بدن غیر از كبد را درگیر كند اما مهمترین عضوی كه می‌تواند با آن درگیر شود كبد است.

وی افزود: ویروس هپاتیت C عملكرد كبد را در یك مدت طولانی تخریب می‌كند و در انتها فرد به سیروز كبدی و سرطان كبد مبتلا می‌شود.

حق‌‌ازلی یادآور شد: راه‌های ابتلا به این بیماری انتقال از طریق تماس‌های جنسی و خون آلوده است لذا به همین علت است كه در برخی موارد مانند آرایشگاه‌ها در هنگام تاتو كردن اگر خونریزی اتفاق بیفتد می‌تواند موجب ابتلا به این بیماری شود.

وی اضافه كرد: این ویروس وقتی وارد بدن می‌شود می‌تواند فرد را تا آخر عمر درگیر كند.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: مصرف داروهای تزریقی و خوراكی كه به صورت تركیبی استفاده می‌شود راه درمان بیماری هپاتیت C است. البته هپاتیت بیماری ویروسی است و انواع مختلفی دارد و براساس نوع ابتلا، درمان آن از 6 ماه تا یك سال متفاوت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: در برخی انواع آن درمان 50 تا 60 درصد و در برخی دیگر تا 80 درصد هم موثر است.

حق‌ازلی یادآور شد: باید در نظر داشت كه برخی ویروس‌های هپاتیت C مقاوم به درمان هستند، در هر صورت مهمترین راه درمان رعایت نكات بهداشتی ساده است كه به عنوان مثال داشتن تیغ مخصوص در آرایشگاه‌ها لازم است.

وی افزود: سن ابتلا به این بیماری از بچه تازه متولد شده تا فرد 80 ساله است اما بیشترین زمانی كه فرد به آن مبتلا می‌شود هنگام بلوغ است كه ارتباطات اجتماعی‌اش زیاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha