سلامت نیوز : رییس انجمن جراحان دهان، فك و صورت گفت: استفاده از پستانك و مكیدن انگشت به مدت طولانی در دوران شیرخوارگی و كودكی می‌تواند باعث بیرون زدگی فك ‌شود.

دكتر حسین مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار كرد: اگر كودك برحسب عادت و به مدت طولانی دست خود را برعكس زیرچانه بگذارد و به سمت جلو نیرو وارد كند یا بطور مداوم زبان خود را پشت دندانهای پایین فشار دهد، دچار بیرون زدگی فك پایین می‌شود.

وی در ادامه گفت: در دهان كودكان از سن 6 تا 11 سالگی هم دندانهای شیری و هم دندانهای دایمی وجود دارد ولی دندانهای برخی از آنان به دلیل بی‌توجهی پدرو مادر می‌پوسد. اگر دندانهای فك بالا بپوسند و از دست بروند، اختلال در رشد این فك به وجود می‌آید و بر رابطه فك بالا و پایین تاثیر منفی می‌گذارد. در این شرایط فرد دچار بیرون‌زدگی كاذب فك پایین می‌شود.

رییس انجمن جراحان دهان، فك و صورت ایران تاكید كرد: اختلال در رشد فك بالا و پایین باعث به هم خوردن رابطه دندانی می‌شود. در این وضعیت دندانهای قدامی فك پایین جلوی دندان‌های فك بالا قرار می‌گیرند.

مرتضوی درباره علل دیگر جلوزدگی فك پایین گفت: این عارضه می‌تواند به علل ابتلا به اختلالاتی مانند بزرگی زبان و برخی از بیماریهای دیگر به وجود آید. جلوزدگی فك پایین می‌تواند مادرزادی باشد البته بیشترین علت شیوع آن، اختلال در تكامل و رشد فك پایین در سن بلوغ است.

وی با بیان اینكه جلوزدگی فك پایین می‌تواند یك طرفه یا دو طرفه باشد،اظهار كرد: كسانی كه جلوزدگی فك آنها دو طرفه است از نیم رخ ظاهر زیبایی ندارند اما مبتلایان به جلوزدگی یك طرفه فك پایین دچارغیرقرینگی صورت می‌شوند.

رییس انجمن جراحان دهان، فك و صورت ایران افزود: ابتلا به بیماریهای غدد درون ریز به‌ ویژه هیپوفیز و تیروئید می‌تواند باعث تشدید بیرون زدگی فك پایین ‌شود. معمولا افرادی كه هیكل‌های غول آسا دارند، دستهایشان بزرگ است دچار جلوزدگی فك پایین هستند.

وی با بیان اینكه علل جغرافیایی و ژنتیك در جلوزدگی فك پایین موثر و این اختلال در خاورمیانه شایع‌تر است، گفت: این اختلال از طریق تیمی قابل درمان است كه مهمترین عضو این تیم ارتودنتیست‌ها و جراحان فك و صورت هستند.

مرتضوی در پایان درباره میزان به روز بودن درمانهای جراحی جلوزدگی فك پایین در كشور اظهار كرد: متخصصان فك و صورت بخوبی بیرون زدگی فك پایین را درمان می‌كنند البته در كشورهای پیشرفته از دستگاه‌های به روزتری استفاده می‌شود كه روند درمان این بیماران را بهتر می‌كند با این حال ایران از نظر نتایج درمانی جزو برترین‌ها در سطح بین‌المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha