یک فوق‌تخصص غدد و متابولیسم، شایعترین دلیل بروز بیماری سندرم کوشینگ را دارویی دانست و گفت: اختلالات قاعدگی در زنان و کاهش میل جنسی در مردان از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

علیرضا استقامتی در گفت‌وگو با فارس دلیل بروز بیماری سندرم کوشینگ را ترشح زیاد کورتیزول یا وجود کورتیزول بیش از حد در بدن دانست و گفت: بالا رفتن نامتعارف ترشح هورمون گلوکوکورتیکوئیدی کورتیزول منجر به سندرم کوشینگ می‏شود؛ در مجموع شایع‌ترین عامل ایجاد سندرم کوشینگ مصرف کورتون و ترکیبات کورتونی است.

بیشتر بدانید: علائم و انواع روش های درمان سندرم کوشینگ

وی، شایع‌ترین دلیل بروز بیماری سندرم کوشینگ را دارویی دانست و ادامه داد: بیماران بسیاری مانند مبتلایان به بیمارهای مزمن کلیوی، مفصل، التهابی و گوارشی هستند که تنها راه درمان آنها مصرف کورتون است؛ در بسیاری از این موارد کورتون با دوز بالا مصرف می‌شود، استفاده از کورتون‌های خوراکی یا تزریقی با دوز بالا باعث افزایش کورتیزول در بدن فرد مبتلا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اختلال در غده هیپوفیز را از دلایل دیگر بروز این بیماری عنوان کرد و گفت: افزایش تکثیر سلولی غدد فوق کلیه به دلیل رشد ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپین یا acth ، از غده هیپوفیز با تولید نابه جای این هورمون به وسیله یک منبع غیر هیپوفیزی واقع می‌شود؛ این اختلال در زنان 3 برابر مردان است.

وی تظاهرات بالینی سندرم کوشینگ را بسیار گسترده و متنوع دانست و اظهار داشت: معمولاً این بیماران دچار چاقی تنه‌ای می‌شوند یعنی دست‌ها و اندام آنها لاغر است، در حالی که تنه و شکم چاقی دارند همچنین ممکن است صورت آنها به حالت گرد درآید که اصطلاحاً این عارضه را "صورت قرص ماه " می‌نامند.

این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم، تجمع چربی در نواحی پشت گردن را از دیگر نشانه‌های این بیماری دانست و ادامه داد: تجمع چربی بین دو کتف که به صورت کوهان بوفالو خود را نمایان می‌کند، فشار خون بالا، افزایش قند خون، ضعف عضلانی، پوست نازک و شکننده، خون‌مردگی در پوست، ترک‌خوردگی به شکل ارغوانی در پوست با پراکندگی در نواحی مختلف، جوش و آکنه، اختلالات قاعدگی در زنان و کاهش میل جنسی در مردان از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

وی اضافه کرد: این بیماری ممکن است در استخوان‌ها با بروز پوکی استخوان خود را نمایان کند همچنین اختلال در خلق و خوی فرد بیمار همراه با افسردگی یا اضطراب شدید نیز از علائم دیگر این بیماری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درمان سندرم کوشینگ را با توجه به علت بروز آن متفاوت دانست و گفت: درمان بر حسب علت، تجویز می‌شود، اگر دلیل بیماری مصرف داروهای کورتونی باشد، قطع داروهای مصرفی چاره کار است و چنانچه دلیل آن مربوط به ترشح هورمون‌های acth، تومور هیپوفیز یا تومورهای نابه جا در سایر اندام‏‌ها باشد، غده هیپوفیز با جراحی برداشته می‌شود؛ در واقع درمان اصلی سندرم کوشینگ صرفاً جراحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha