سلامت نیوز : روزه داری نقش موثری در کاهش و بهبود مشکلات گوارشی رفتاری و عملکردی به شمار می رود .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات و اختلالات گوارشی و علت مراجعه بیماران به مراکز درمانی ناشی از عملکرد و رفتارهای نادرست تغذیه ای ، استرس و اصول زندگی است، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان فرصت مناسب برای اصلاح شیوه های نادرست و پیگیری تغذیه صحیح به منظور کاهش اختلالات گوارشی است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزود: هر چند تا کنون اثرات منفی روزه داری در گسترش بیماری های زخم معده و یا اثنی عشر ثابت نشده است اما در افرادی که مبتلا به بیماری های  فعال دستگاه گوارش همچون زخم معده و یا زخم اثنی عشر هستند  و در حال حاضر دارو مصرف می کنند توصیه می شود که روزه نگیرند.
دکتر حمید رضا سیما گفت: در بیماری های التهابی دستگاه گوارش که در حال حاضر در مرحله حاد قرار دارد و باید بیمار دارو مصرف کند بهتر است روزه نگیرند و بعد از یک تا دو هفته طی مراحل درمانی و رفع مشکل می توانند از فیوضات این ماه پربرکت بهره مند شوند .
وی خاطر نشان کرد: در بیمارانی که مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستند نیز بر خلاف بیمارانی که سنگ کلیه دارند هیچ ارتباطی بین روزه داری و شدت بیماری ثابت نشده است و بیماران می توانند به راحتی روزه بگیرند .
وی افزود: در بیمارانی که هپاتیت و یا سیروز کبدی فعال دارند توصیه می شود که روزه نگیرند اما در بیمارانی که به عارضه کبد چرب مبتلا هستند و علت اصلی ابتلا به این بیماری دریافت کالری زیاد است روزه داری بهترین روش برای کاستن عوارض این بیماری به شمار می رود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha