سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 31774
سلامت نیوز: تمرین ها، ورزش ها و امور خارج از منزل و یا محل کار در ماه های گرم سال معمولاً سخت و طاقت فرسا هستند. این چنین فعالیت هایی در هوای داغ و زیر گرمای آفتاب، زیاد مناسب و خوشایند نبوده و ممکن است برای ما مشکلاتی به وجود بیاورند. در صورتی که مجبور به انجام چنین فعالیت هایی در فضای باز هستید، باید از روش هایی که برای پیشگیری از عوارض هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرند استفاده کنید. فعالیت در سایه، نوشیدن مایعات، پوشش مناسب و اجتناب از ماندن در هوای گرم در مدت زمان طولانی از جمله این روش ها هستند.

انجام یک مسابقه مهیج در یک روز گرم و یا یک تمرین شادی آور زیر نور آفتاب، ممکن است باعث شود که حتی متوجه دمای هوای نشویم، اما بدن ما به خوبی گرما را حس کرده و در مقابل آن عکس العمل نشان می دهد.در صورتی که شما به طور معمول در ساعات گرم روز اقدام به فعالیت های ورزشی یا کاری می کنید، باید مراقب افزایش دمای هوا و بدن خود باشید. بدین منظور لازم است تدابیری را برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی مد نظر قرار داده و رعایت کنید.
 
هوای گرم چگونه بر روی بدن ما تاثیر می گذارد

فعالیت در هوای گرم منجر به ایجاد فشاری دو چندان بر روی قلب و شش های شما می شود. علاوه بر هوای گرم، انجام فعالیت نیز به نوبه خود باعث افزایش دمای بدن و در نتبجه فشار وارده به آن می شود. به همین علت بدن برای پراکنده کردن احساس گرما به خون بیشتری نیاز دارد. در این مرحله قلب برای رساندن خون کافی به ماهیچه های بدن و بافت های نزدیک به سطح پوست، سریع تر میزند.

با وجود همه این فشارها، اگر رطوبت هوا هم زیاد باشد اوضاع بدتر می شود؛ چرا که رطوبت بر روی پوست شما می نشیند و مانع تبخیر عرق بدن می شود. پس تعریق بدن که برای مقابله با گرما توسط بدن انجام شده است نیز در این شرایط فقط باعث افزایش گرمای بدن می گردد.

در شرایط عادی، پوست، رگ های خونی و همچنین عمل تعریق منجر به کاهش دمای بدن می شوند. اما در شرایطی که وضعیت بدتر شود، این سیستم های خنک کننده ی طبیعی تاثیری در کاهش دمای بدن نخواهند داشت و ممکن است گرما زدگی، گرفتگی عضلات و مشکلات دیگری را منجر شوند.

چگونه از گرما زدگی و سایر اختلالات پیشگیری کنیم.

برای اینکه بتوانید از بدن خود در مقابل گرمای بیش از حد محافظت کنید، انجام این اقدامات احتیاطی توصیه می شود:

شروع آرامی داشته باشید.

اگر شما قبل از ورود به هوای گرم، در مکانی خنک تر و یا در معرض باد خنک مشغول تمرین باشید، بدن خودش را با آن هوای خنک وفق می دهد و به هنگام ورود به فضای آزاد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا گرما به بدن نفوذ کند. این مورد کمک خوبی به شما در پیشگیری از عوارض هوای گرم می نماید. توجه داشته باشید در صورتی که تحت نظر پزشک هستید و یا دارو مصرف می کنید، قبل از انجام فعالیت در هوای گرم با دکتر خود مشورت کنید. شاید لازم باشد بیشتر احتیاط کنید.

تا جایی که می توانید مایعات بنوشید.

همانطور که توضیح داده شد، یکی از روشهای طبیعی بدن برای مقابله با گرما، تعریق است. خشک شدن عرق بدن باعث کاهش دمای پوست و سرانجام کاهش دمای بدن می شود. اما تصور می کنید بدن شما چگونه باید عرق بدن را برای تعریق تامین کند؟

نوشیدن آب و سایر مایعات به میزان زیاد در این مواقع لازم است.

حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید، سعی کنید تا جایی که می توانید مایعات بنوشید تا بدن بتواند ذخیره کافی برای تعریق را تامین کند. البته از نوشیدن قهوه و الکل در هنگام انجام فعالیت های این چنینی پرهیز کنید. این دو در مقایسه با سایر مایعات برعکس عمل می کنند!

لباس مناسب بپوشید.

از لباس های راحت و سبک استفاده کنید و تا حد ممکن لباس های گشاد بپوشید تا هوا بتواند بین پوست و لباس شما در جریان باشد و بدن را خنک کند. از پوشیدن لباس های تیره خودداری کنید. خصوصاً اگر می دانید در زیر نور آفتاب فعالیت خواهید داشت. همچنین پوشیدن یک کلاه لبه دار که از رنگ روشن برخوردار است نیز می تواند محافظی مناسب در مقابل نور خورشید باشد.

از خورشید نیمروز بر حذر باشید.

تا جایی که می توانید در ساعاتی برای تمرین و یا فعالیت از خانه خارج شوید که آفتاب ضعیف تر و هوا خنک تر است. خورشید به هنگام ظهر و یا نیمروز بسیار داغ و حتی خطرناک است. علاوه بر اینکه ممکن است این گرمای خورشید عوارضی همچون گرما زدگی و سرگیجه به همراه داشته باشد، می تواند برای پوست و چشم های شما نیز مضر باشد. بهتر است تمرین های ورزشی و فعالیت های بیرون خود را به جای ساعات میانی روز به صبح ها و یا بعد از ظهرها موکول کنید.

کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده از کرم ها و یا لوسیون های ضد آفتاب بسیار توصیه می شوند. این کرم ها از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی محافظت می کنند. توجه داشته باشید که آفتاب سوختگی منجر به کاهش توانایی بدن در خنک نگه داشتن خود می شود.

اعمال پیشگیرانه انجام دهید.

با توجه به توضیحات بالا اگر شما در خصوص گرما و عوارض آن برای بدن نگران هستید، بهتر است با پیشگیری از بروز چنین مواردی جلوگیری کنید. برای مثال ساعات خروج از منزل و یا محل کار را تغییر دهید و آن را به ساعات خنک تر روز موکول کنید. همچنین به جای ورزش در فضای باز و زیر نور آفتاب، ورزش در سالن های سرپوشیده و مجهز به سیستم های خنک کننده را انتخاب نمایید.

چه زمانی لازم است وارد عمل شوید یا با اورژانس تماس بگیرید

در صورتی که شما یا دوستانتان در معرض هوای گرم دچار مشکل شوید، ممکن است عوارض متفاوتی در شما ظاهر شود که هر کدام به نوبه خود راه حل هایی دارند. برخی از نشانه هایی که با مشاهده آنها فوراً باید اقدامی انجام دهید، عبارتند از:
 
ضعف جسمانی

سردرد شدید

سرگیجه

گرفتگی عضلات

حالت تهوع یا استفراغ

طپش قلب

در صورتی که یک یا چند تا از این نشانه ها را حس کردید، لازم است سریعاً دست از فعالیت مذبور برداشته و در مکانی با دمای پایین تر استراحت کنید. آب خنک بنوشید و با پاشیدن آن به سر و صورت خود و قرار گرفتن در معرض باد، سعی کنید بدن را خنک کنید. اگر وضعیت پس از یک ساعت تغییر چندانی نکرد و در نشانه های ذکر شده بهبودی مشاهده نشد، حتماً با پزشک تماس بگیرید.
 
توجه کنید که در صورتی که دمای بدن در این شرایط از مرز 38.9 درجه بیشتر شده، یا بیحالی و یا سرگیجه نیز مشاهده شود، به فوریت های پزشکی نیاز دارید.

فعالیت های بدنی و انجام امور روزمره از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما بهتر است تا حد امکان از انجام این امور در آب و هوای گرم و شرجی پرهیز نمایید تا از عوارض آن در امان باشید.
منبع: نشریه اینترنتی سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha