مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها  امریکا در گزارش جدیدی هشدار داد که مقاومت عفونت سوزاک در برابر تنها داروهای درمان کننده این بیماری مقاربتی به شدت رو به افزایش است.

سوزاک در حال مقاوم شدن در برابر آنتی بیوتیک ها


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور،  سوزاک یا گنوره التهاب مجرای ادراری و نوعی بیماری جنسی و مقاربتی است که از طریق تماس جنسی به فرد دیگری منتقل می‌شود.  عامل آن باکتری به نام  gonorrhoeae  Neisseria  است و این عفونت با آنتی بیوتیک های خانواده سفالوسپورین ها درمان می شوند.
 کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها  امریکا در یک دوره  ۱۰ ساله نمونه سوزاک حاصل از مردان را در ۳۰ شهر آمریکایی  تجزیه و تحلیل کردند.

این نمونه ها بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در پروژه نظارتی روی این بیماری از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها آمریکا، جمع آوری شدند.
نتایج این تجزیه و تحلیل ها نشان داد که بیماری سوزاک به تدریج در حال مقاوم شدن در برابر آنتی بیوتیک ها است به طوری که حداقل مقدار مورد نیاز این داروها برای مقابله و درمان  سوزاک افزایش یافته است.

بیشتر بدانید: یکبار برای همیشه همه چیز را درباره سوزاک بدانید.
همچنین این یافته حاکی از آن است که میزان آسیب پذیری باکتری سوزاک در برابر این داروها کاهش یافته است. بر همین اساس میزان مورد نیاز از این آنتی بیوتیک برای درمان سوزاک در مصرف خوراکی از 0.2 به 1.4 درصد و در مصرف تزریقی از 0.1 به 0.3 درصد افزایش یافته است.
اگرچه تاکنون گزارشی مبنی بر عدم درمان سوزاک با آنتی بیوتیک های موجود در آمریکا منتشر نشده است اما با روند کنونی امکان بروز این اتفاق در آینده دور از ذهن نیست سوزاک به مرور زمان به چندین نوع آنتی بیوتیک مقاوم شده است.

این گزارش در هفته نامه مرکز کنترل و پیشگیری امراض  ( CDC ) به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha