درمان بیماران مبتلا به تالاسمی در ایران، زیر استاندارد دنبال می شود و همین امر سبب تاخیر در روند بهبود جسمانی آنان شده است.

دکتر محمود هادی پور در آستانه روز جهانی تالاسمی (18 اردیبهشت)، در گفتگو با مهر به تشریح وضعیت این بیماران در کشور پرداخت و گفت: در حدود 18 هزار و 600 نفر بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود یک هزار نفر به نوعی کم خونی مبتلا هستند و همین تعداد نیز نوعی بیماری مشابه تالاسمی دارند و مابقی بیماران سالانه 370 هزار واحد خون مصرف می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران، مصرف بالای داروی مورد نیاز تلاسمی ها و نبود اطمینان از تامین منابع مالی تهیه داروهای وارداتی را، از جمله مشکلات پیش روی بیماران دانست و افزود: بودجه سال گذشته وزارت بهداشت برای تهیه داروی وارداتی تالاسمی ها، حدود 30 میلیون دلار بود که امسال 10 درصد افزایش داشته است.

وی در عین حال، به نبود قرص خوراکی وارداتی اشاره کرد و افزود: نبود این نوع دارو باعث می شود که بیماران به تزریق روی بیاورند و لذا، باید 8 ساعت در شبانه روز ، تزریق خون داشته باشند که این وضعیت مشکل ساز است.

هادی پور همچنین به روند درمانی این بیماران در کشور اشاره داشت و تصریح کرد: روند استاندارد مصرف داروی خوراکی تالاسمی ها در هر سال 13 میلیون "ویال" است که این وضعیت برای بیماران در ایران، سال گذشته 7 میلیون بوده و امسال مصرف 9 میلیون ویال پیش بینی شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران، عدم درک جامعه از مشکلات بیماران تالاسمی و همچنین تبلیغات غلط در پیشگیری از افراد مبتلا به این بیماری را، از جمله مشکلات پیش روی تالاسمی ها عنوان کرد و افزود: نوع تبلیغاتی که با هدف پیشگیری و ابتلا به تلاسمی ، در جامعه دنبال می شود، باعث شده نوعی وحشت از ابتلا به این بیماری در افراد به وجود بیاید. در صورتی که افراد تالاسمی مانند سایر مردم در جامعه ، قادر به زندگی هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha