سلامت نیوز : یک پزشک طب سنتی گفت: حجامت نه تنها یک نوع درمان است بلکه خاصیت پیشگیری از بیماری نیز دارد.

دکتر مجید حمیدی در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: متقاضیان با دو نوع هدف پیشگیری و درمان به مراکز حجامت مراجعه می کنند چرا که حجامت باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها می شود و در درمان سردرد، کمردرد، تنظیم فشار و مقدار خون موثر است.

وی ادامه داد: افرادی که بیشتر از دیگران عمل حجامت را انجام می دهند غده تیموس آنها فعالتر بوده و نسبت به افراد دیگر کمتر به بیماری‌های واگیردار به ویژه سرماخوردگی مبتلا می شوند.

وی تصریح کرد: غده تیموس هرچه فعالتر باشد ایمنی بدن افزایش می یابد بنابراین حجامت سلولهای ایمنی بدن را تحریک می کند و موجب می شود این غده دوره طولانیتری فعال باشد.

وی به تفاوت‌های اهدای خون و حجامت پرداخت و گفت: عمل حجامت از انتهایی ترین بخش بدن که پوست هست انجام می شود و در این عمل از رگ خونگیری نمی شود اما در اهدای خون از رگ‌های اصلی خونگیری می شود همچنین در اهدای خون 450 سی سی خون گرفته می شود در حالیکه در حجامت تنها 70 سی سی خون گرفته می شود.

حمیدی با بیان اینكه خونی که در زیر پوست جریان دارد دارای مواد زاید و سموم بیشتری است در حالیکه در اهدای خون از خون مفید استفاده می شود، عنوان کرد: تضادی بین اهدای خون و حجامت وجود ندارد چرا که اهدا خون یک عمل انسان دوستانه بوده و حجامت برای درمان است.

این پزشک طب سنتی همچنین گفت: برای اهدای خون باید خون سالم داشته باشیم بنابراین توصیه می شود افراد ابتدا عمل حجامت انجام دهند و بعد از داشتن خون سالم، خون خود را اهدا کنند.

دکتر حمیدی به تفاوت حجامت و زالو درمانی نیز پرداخت و گفت: این دو از روش‌های طب سنتی است و بسته به مزاج افراد متفاوت بوده به گونه ای که زالو درمانی در افراد سرد مزاج و حجامت در افراد گرم مزاج مفید است همچنین با توجه به مزاج فرد راه درمان آن مشخص می شود.

وی بیان کرد: زالودرمانی برای افرادی که گرفتگی رگ و عروق خونی درگیر دارند انجام می شود چرا که در بزاق زالو آنزیمهایی وجود دارد که لخته های خونی را از بین می برد.

وی با تاکید بر اینکه دیابت یک بیماری سرد است اظهار کرد: بیماری دیابت موجب گرفتگی عروق خونی و ایجاد زخم‌های متعدد و غیر قابل درمان می شود که زالو درمانی در این مورد موثر است.

دکتر حمیدی اذعان کرد: در عمل حجامت برای بهبود سریع محل تیغها و خراشها از عسل استفاده می کنیم چرا که عسل با خاصیت درمانی خود باعث تسریع در بهبود زخمها می شود.

وی با اشاره به تبلیغات منفی درباره حجامت بیان کرد: خوشبختانه این تبلیغات کمتر شده اگر کسی درباره حجامت بد می گوید ناشی از عدم اطلاع فرد است .

وی عنوان کرد: با توجه به تبلیغات رسانه و میزان رضایت افرادی که عمل حجامت را انجام داده اند باعث افزایش گرایش مردم به این طب سنتی می شود.

وی اضافه کرد: انجام حجامت در هر دوره زمانی مشخص بستگی به پزشک فرد دارد به گونه ای که اگر حجامت با هدف درمان صورت گیرد هر ماه یک بار انجام می شود و اگر برای پیشگیری انجام شود هر سه ماه یک بار و یا در هر فصل یک بار کفایت می کند.

وی عنوان کرد : قشرهای تحصیل کرده گرایش بیشتری به عمل حجامت دارند و همچینی افرادی که از طریق طب نوین درمانده شده اند گرایش به طب سنتی دارند.

دکتر حمیدی گفت: انجام حجامت در بین مردان و زنان هیچ گونه محدودیتی ندارد و حتی دوره های زمانی انجام این عمل هیچ گونه تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha