سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 31792

بعد از ناهار و زمانی كه به ساعات نیمه روز نزدیك می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد كه احساس خستگی و كسالت بر ما چیره می‌شود به طوری كه حتی صدای تیك تیك ساعت را نیز می‌شنویم و به فكر چاره‌ای برای این خستگی می‌افتیم.

سلامت نیوز : بعد از ناهار و زمانی كه به ساعات نیمه روز نزدیك می‌شویم، چه اتفاقی می‌افتد كه احساس خستگی و كسالت بر ما چیره می‌شود به طوری كه حتی صدای تیك تیك ساعت را نیز می‌شنویم و به فكر چاره‌ای برای این خستگی می‌افتیم.

به گزارش ایسنا، خستگی بین روز محصول الگوی زندگی مدرن و امروزی است كه همیشه ما را از تحرك باز می‌دارد. حتما در اداره و ساعات كار متوجه همكاران خود شده‌اید كه پشت سر هم قهوه و یا چای می‌نوشند تا از این سستی و خواب آلودگی خلاصی یابند. اما چه عواملی موجب این احساس ناخوشایند می‌شوند و آیا راه‌حلی برای این مشكل وجود دارد؟.

پایگاه اینترنتی« اسلیپ توماچ» در مقاله‌ای دلایل این خستگی و خواب آلودگی را به اختصار بیان كرده كه عبارتند از:

1-‌ نداشتن خواب كافی و مطلوب در هنگام شب؛

 اكثر ما كار را به خانه می‌بریم. همین طور حرف زدن با تلفن و كار با لپ‌تاپ و رایانه را در منزل هم ادامه می‌دهیم و بدون توقف تا نیمه شب تلویزیون تماشا می‌كنیم. با این كار خود را از ساعات اولیه خواب شبانه كه تاثیر بسزایی در آرام كردن و ترمیم اعصاب خسته و سرحال كردن بدن دارد محروم می‌كنیم. اگر به طور منظم دیر بخوابیم و صبح زود بیدار شویم تا به سركار برسیم، باعث می‌شود كه خیلی زودتر در طول روز خسته شویم. بنابراین توصیه می‌شود حداقل 7 تا 8 ساعت خواب شبانه آرام و بدون آشفتگی داشته باشید و سعی كنید تلفن همراه خود را نیز خاموش كنید.

2- نداشتن زمانی برای ورزش و بازی كردن

بدون شك بدن شما بدون ورزش زودتر خسته و فرسوده می‌شود. درست است كه ساعات اولیه صبح پرترافیك‌ترین ساعات كاریست اما حتی از یك فرصت اندك نیز استفاده كنید و خود را از یك نرمش ساده، پیاده‌روی كوتاه یا دویدن مختصر روی تردمیل محروم نكنید.

همچنین این تفكر اشتباه را از خود دور كنید كه تاثیر ورزش و تحرك در ساعات بعدازظهر نصف تاثیر ورزش صبحگاهی است چون باید هر زمانی را برای ورزش كردن غنیمت بشمارید در غیر این صورت هیچگاه از مزیت هورمون‌های شادی كه بدن را سرزنده و شاداب می‌كنند بهره‌مند نخواهید شد.

3- اضطراب و نگران دائمی را از خود دور كنید

 استرس بیش از حد و طولانی مدت نه تنها فشارخون را بالا می‌برد بلكه باعث كاهش تمركز می‌شود. سعی كنید با تكنیك‌های مختلف خود را شاد و عاری از تنش نگه دارید. به شغل خود، خانواده و اطرافیان خود افتخار كنید. با این كار نگرانی‌های خود را پایان خواهید داد.

4- نداشتن زمانی برای خوردن یك صبحانه كامل و متعادل

بیشتر كسانی كه هنگام بعدازظهر احساس خستگی می‌كنند افرادی هستند كه به امید یك ناهار مفصل از صبحانه صرف‌نظر می‌كنند. نخوردن صبحانه موجب پرخوری در وعده ناهاری می‌شود و در نتیجه خستگی شما را تشدید می‌كند.

-‌ توصیه‌هایی برای سرزنده و با نشاط ماندن در طول روز:

-‌ حتما به موقع از یك صبحانه متعادل استفاده كنید كه حاوی  انواع غلات ، لبنیات و میوه‌های مورد علاقه شما باشد.

- از نوشیدن زیاد قهوه یا چای بعد از صبحانه یا قبل از ناهار پرهیز كنید. چون این كار نه تنها اشتهای شما را به هم می‌ریزد بلكه شما را مضطرب می‌كند.

- در وعده ناهار غذای زیاد نخورید چون باعث می‌شود باقی روز احساس خستگی كنید. اما همین غذای مختصر باید حاوی مقادیر متعادلی از كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها باشد.

- شب به اندازه كافی بخوابید.

- برنامه ورزشی داشته باشید.

- حداقل 8 تا 10 لیوان در طول روز آب بنوشید.

- بین صبحانه و ناهار تنقلات مصرف نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha