سلامت نیوز : رییس بیمارستان جامع زنان آرش گفت: بروز خطر ناباروری در یک بار ابتلا به عفونت‌های لگنی حدود 10 درصد، در دو بار ابتلا حدود 25 درصد و در سه بار ابتلا یا بیشتر تا حدود بیش از 50 درصد است.

دکتر اشرف معینی در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت: عفونت‌های لگنی عفونت‌هایی هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند و دستگاه واژینال زنان را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هنگام ابتلا عفونتهای لگنی زوجین باید هم زمان تحت درمان قرار بگیرند، گفت: در صورتی که هر کدام از زوجین درمان نشوند با یک تماس جنسی مجددا عفونت را به دیگری منتقل و وی را مبتلا می‌کند.

رییس بیمارستان جامع زنان آرش اظهار داشت: در یک مرتبه ابتلا به عفونتهای لگنی ایمنی دائم به وجود نمی‌آید و زنان جوان که ار نظر جنسی فعال و در سنین قبل از یائسگی هستند مکرر در معرض این عفونتها قرار دارند.

دکتر معینی اظهار داشت: حدود سه دهه پیش عفونتهای منتقله از راه جنسی با نام علمی اس تی دی محدود به سه یا چهار عفونت می‌شد که مهمترین آنها سوزاک بود ولی امروزه این بیماری‌ها افزایش قابل توجهی داشته که مهمترین آنها نیز ایدز است.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی به همسران جوان در مورد بیماری‌های عفونی منتقله از راه جنسی اظهار داشت: پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی و مراجعه زنان به پزشک با مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی از مواردی است که باید در مورد آن به افراد آموزش داده شود.

رییس بیمارستان جامع زنان آرش با اشاره به تب، درد لگنی و حرکات دهانه رحمی دردناک به عنوان سه علامت اختصاصی این بیماری افزود: یک عفونت لگنی ممکن است علائم استاندارد و اختصاصی مانند دردهای شدید را نداشته و فقط یک درد مزمن خفیف زیر دل و یا ترشحات غیر طبیعی باشد بنابراین الزامی است زنان با مشاهده هرگونه علامت غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنند.

دکتر معینی با اشاره به عواقب ناگوار ابتلا به عفونتهای لگنی گفت: این عفونتها در صورت عدم درمان منجر به صدمات غیر قابل برگشتی به لوله‌های رحمی می‌شود و خطر حاملگی‌های خارج رحمی و همچنین ناباروری را بالا می‌برد.

وی با توضیح این كه خیلی از عفونتهایی که دهانه رحم به آنها مبتلا می‌شود سیر صعودی دارند، اظهار داشت: این عفونتها دهانه رحم را مبتلا می‌کنند و سپس به رحم می روند و از طریق لوله‌های رحمی سریع به لگن منتقل می‌شوند و بعد لوله و تخمدان و تمام لگن را درگیر می‌کنند.

رییس بیمارستان جامع زنان آرش اظهار داشت: بروز خطر ناباروری در یک بار ابتلا به عفونت‌های لگنی حدود 10 درصد، در دو بار ابتلا حدود 25 درصد و در سه بار ابتلا یا بیشتر تا حدود بیش از 50 درصد است که البته با یک درمان ساده می‌توان از همه این عواقب پیشگیری کرد.

دکتر معینی اظهار کرد: در موارد عادی در صورتی که زن و شوهر با هم درمان شوند درمان آنتی بیوتیکی ساده سرپایی برای درمان بیماران اثربخش است اما در صورت وجود تب و عفونتهای عود کننده بیمار الزاما باید بستری بشود و درمان تزریقی بگیرد.

این متخصص زنان در پایان خاطرنشان کرد: امروزه کشورهای پیشرفته برای پیشگیری از ناتمام ماندن دوره درمان و خسته شدن زوجین از مصرف چند دارو با هم به طرف داروهایی می روند که تک دوز باشد و با یک دوره مصرف درمان کامل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha