سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 31798
سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه اظهار كرد: به علت از بین رفتن منابع ید موجود در خاك، تنها منبع طبیعی تامین ید، غذاهای دریایی هستند و یدی كه به نمك‌های خوراكی افزوده می‌شود شیمیایی است.

خدیجه رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره منابع تامین ید، عنوان كرد: به علت فرسایش خاك، منابع ید موجود در خاك از بین رفته است و به همین خاطر مواد غذایی ما ید دار نیستند.

وی اضافه كرد: ماهی، انواع صدف‌ها و برخی گیاهان دریایی حاوی منابع سرشار ید هستند. همچنین نمك دریا به صورت طبیعی حاوی عنصر ید است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینكه بحران كمبود ید در كشور مرتفع شده است، گفت: با این وجود، كمبود ید به طور مرتب دركشور پایش می‌شود و كمبود این عنصر در بدن نوزاد از همان ابتدا، قابل تشخیص و كنترل است.

وی افزود: از روز سوم تولد از پاشنه پای نوزاد خون می‌گیرند تا وضعیت تیروئیدی وی مورد آزمایش قرار دهند. این مسئله به این علت حائز اهمیت است كه كمبود ید موجب عقب افتادن رشد ذهنی و جسمی كودك می‌شود.

رحمانی در ادامه تاكید كرد: مصرف مواد غذایی گواتروژن كه شامل انواع كلم‌ها، ترب و سویا می‌شود، در افرادی كه از نظر كمبود ید در مرحله خطر قرار دارند مجاز نیست. البته مصرف خام این مواد ایجاد مشكل می‌كند، اما اگر پخته شوند منع مصرف ندارند. به بزرگی غده تیروئید گواتر می‌گویند.

وی درباره تظاهرات كمبود ید در بدن اظهار كرد: تظاهرات كمبود ید در بدن به سن افراد بستگی پیدا می‌كند. اگر كمبود ید در دوران جنینی از طریق مادر منتقل شود، تمام ابعاد رشدی جنین را مختل می‌كند و با ادامه پیدا كردن آن در دوران كودكی، روند یادگیری را كند می‌كند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: كم كاری و پركاری تیروئید در سنین بزرگسالی نیز از جمله عواملی است كه افراد بزرگسال را گرفتار می‌كند.

رحمانی درباره كم كاری غده تیروئید گفت: كاهش وزن و لاغری، تعریق، خستگی، بی‌حالی و سردرد در پی كمبود ید و به دنبال آن كم كاری تیروئید رخ می‌دهند.

وی اضافه كرد: پركاری تیروئید نیز موجب چاقی می‌شود كه چاقی خود زمینه ساز بروز انواع بیماریهای متابولیك است.

رحمانی در پاسخ به این پرسش كه چرا از ید به عنوان چربی سوز استفاده می‌شود، گفت: ید یكی از اجزای مهم هورمون تیروكسین است و وظیفه اصلی تیروكسین سوخت و ساز و كنترل متابولیسم بدن است. اگر ترشح این هورمون كم شود سوخت و ساز بدن دچار مشكل شده و افراد دچار اضافه وزن می‌شوند. به همین خاطر است كه گفته می‌شود وجود ید در بدن از اضافه وزن جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha