سلامت نیوز : كارشناس اداره روان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی گفت:روزه موجب كنترل نیروهای نفسانی و پرهیز از گناه در ماه مبارك رمضان و نیز موجب تقویت اعتماد به نفس می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، معصومه افسری افزود:‌ با روزه داری و مهاركردن تمایلات و خواسته های درونی، حس خود كنترلی در افراد تقویت شده و این امر موجب می شود كه مهار كردن استرس و خشم در افراد قوی تر شود.
وی با اشاره به این كه در ماه رمضان افراد بر هیجانات و وسوسه های درونی خود بیشتر كنترل دارند، افزود: به علت این كه در ماه رمضان افراد از انجام دادن یك سری از اعمال خودداری كرده و بر گفتار و خشم خود بیشتر كنترل دارند، باعث می شود تعارضات اجتماعی نیز كاهش پیدا كند و به بهتر شدن روابط اجتماعی كمك زیادی می كند.
به گفته وی، روزه عامل بازدارنده از گناه و شهوت، عامل تقویت اراده، صبر و استقامت، عامل نظم و انظباط و آموزش دهنده قناعت و درمان بیماری ها و ارتقای سلامت افراد است.
كارشناس اداره روان تصریح كرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای ترك رفتارهای نادرست مانند پرخاش كردن، ادای كلمات زشت و عادات نادرست مانند سیگار كشیدن است.
افسری گفت: در سایه تمرین یك ماهه كه این اعمال و رفتارها در طول روز كنار گذاشته می شوند، آمادگی لازم برای ترك دائمی آنها نیز فراهم می شود و فرد می بیند كه توان كافی برای ترك كامل این اعمال را در سایر ایام نیز دارد.
وی در خصوص اثرات جسمانی روزه گرفتن گفت: تحقیقات نشان داده است در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه وسیستم اعصاب مركزی كه در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می كند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می دهند و به عبارت دیگر متابولیسم بدن نرمال می شود.
كارشناس اداره روان افزود: پیروی از یك برنامه غذایی صحیح در ایام ماه رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح كرد و هم از بركات معنوی این ماه بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha