سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 31817
سلامت نیوز : لرزش دست‌ها هنگام عصبانیت، اضطراب، خستگی بیش از حد، ورزش‌های پراسترس و كار زیاد روزمره از موارد شایعی است كه در اكثر بیماران مراجعه‌كننده به چشم می‌خورد.
به گزارش ایسنا لرزش دست‌ها می‌تواند در اثر بیماری‌های عمومی مثل سوءتغذیه یا ضعف باشد، یا در اثر مشكلات غددی مثل پركاری تیروئید كه لرزش و تعریق دست‌ها از علائم آن است.

همچنین لرزش دست‌ها می‌تواند جنبه ارثی داشته باشد كه این نوع لرزش در سنین پایین‌تر شروع شده و در شرایط خستگی و استرس بیشتر می‌شود و با دارودرمانی مناسب قابل كنترل است.

چه موقعی لرزش دست‌ها را باید جدی گرفت؟ مواقعی كه لرزش دست‌ها در سنین پایین‌تر شروع می‌شود، یا با علائم دیگری همراه است، یا با گذشت زمان بیشتر شده و پیشرفت می‌كند، باید جدی گرفته شود. در بیماری‌های ارثی یا اكتسابی مانند بیماری‌های تحلیل برنده مغز مثل MS (ام اس)، یا بیماری‌های مخچه‌ای یا پاركینسون این نوع لرزش‌ها دیده می‌شوند.

نوعی از لرزش دست كه هم در میان‌سالی و هم كهنسالی دیده می‌شود، بر اثر ابتلا به بیماری پاركینسون است كه این بیماری به علت كم شدن رنگدانه‌های غدد قاعده‌ای مغز رخ می‌دهد و همراه با كندی حركات بدن، سفتی و خشكی اندام‌ها بوده و به لحاظ ماهیت پیشرونده آن باید تحت درمان متخصص مربوطه قرار بگیرد. بیماری MS نیز می‌تواند با لرزش دست‌ها و عدم تعادل خود را نشان دهد كه این جزو علائم هشداردهنده یك بیماری جدی است.

آلودگی هوا، مسمومیت با فلزات سنگین از جمله سرب و كبالت نیز می‌تواند موجب لرزش دست‌ها در سنین پایین‌تر شود.

مصرف موادمخدر و تركیبات آمفتامین و داروهای روان‌گردان و استفاده بی‌رویه از داروهای اعصاب كه به طور خودسرانه صورت می‌گیرد هم می‌تواند عامل لرزش دست‌ها شود.

لرزش دست‌ها گاهی می‌تواند عارضه مصرف داروهایی باشد كه برای درمان یک بیماری استفاده می‌شوند، مثلا سالبوتامول كه در درمان تنگی نفس استفاده می‌شود. مصرف بی‌رویه الكل در جوامع غربی، بی‌خوابی و شب زنده‌داری نیز یكی از علل ایجادكننده لرزش دست‌هاست.

بنابراین برای پیشگیری از این عارضه باید از نظر تغذیه‌ای، به مصرف کافی سبزی‌ها، میوه‌ها و پروتئین توجه كرد و از مصرف بی‌رویه‌ی قهوه و چای و محرك‌های مغزی، داروهای روان‌گردان و خواب‌آور به صورت خودسرانه پرهیز كرد. همچنین در زمان آلودگی هوا باید از خروج غیرضروری از منزل خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha