سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 31829
سلامت نیوز : پزشكان معتقدند كه در آناتومی انسانها 4 نوع بینی مختلف وجود دارد اما این عضو حیاتی به لحاظ شكل ظاهری از هر نوعی كه باشد دروازه‌ای برای ورود ویروس‌هایی است كه با بروز اختلالات مغزی مرتبط هستند.

به گزارش ایسنا، این پزشكان در آمریكا دریافته‌اند كه بینی می‌تواند دریچه‌ای برای ورود ویروس تبخال – 6 (HHV-6) باشد كه از خانواده ویروس‌های تبخال است و با بروز اختلالات مغزی شامل ام اس یا فلج اعصاب، آنسفالیت و نوعی از صرع ارتباط دارد.

بنا بر گزارش مجله آنلاین لایوسانیس، این ویروس همچنین می‌تواند موجب بروز نوعی بیماری شایع در بین نوزادان شود كه علائم آن تب بالا و خارش پوست است.

دكتر استیون جاكوبسان متخصص نورو ویروس شناسی در انستیتو ملی اختلالات عصبی و سكته مغزی در مریلند می‌گوید: این ویروسی است كه همه ما در معرض آن هستیم و اكثرا در دوران كودكی به آن آلوده شده‌ایم. تاكنون مسیر ورود این ویروس به داخل بدن مثل یك راز ناشناخته بود. چون مغز انسان به شدت توسط یك مرز مطمئن خونی- مغزی محافظت می‌شود كه بسیاری از میكروب‌ها و داروها را فیلتر می‌كند. اما پزشكان می‌دانستند كه فقط بینی مانند دروازه‌ای برای ورود ویروس‌هایی مثل آنفلوآنزا به داخل سیستم اعصاب مركزی عمل می‌كند. با همین پیش زمینه این بار پزشكان دریافتند كه همین دروازه به ورود ویروس‌های خطرناك‌تر نیز كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha