سلامت نیوز : یک کارشناس ارشد انگل پزشکی، با اشاره به رابطه بین عفونت توکسوپلاسما و بیماری اسکیزوفرنی گفت: عفونت انگلی توکسوپلاسما که منشا اصلی انتقال آن گربه سانان هستند با ورود به بافت مغز، بیماری اسکیزوفرنی را به دنبال خواهد داشت، هم چنین استفاده از گوشت نیم پز، شیر پاستوریزه نشده، تخم مرغ خام و خاک آلوده نیز از راه‌های انتقال این بیماری به شمار می رود.

اکرم علیپور در گفت وگو با ایسنا اسکیزوفرنی را یک بیماری روانی خطرناک و مزمن دانست و اظهار داشت: اسکیزوفرنیا یک بیماری روانی خطرناک، مزمن و اغلب ناتوان کننده به شمار می‌آید که علل آن به طور قطعی مشخص نشده است. با این حال در کنار فاکتورهای ژنتیک، عوامل محیطی در اتیولوژی بیماری، مشخصه‌های اصلی این بیماری یعنی کمبودهای ساختمانی و عملکردی را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس ارشد انگل پزشکی دانشکده بهداشت، عفونت انگلی توکسوپلاسما را از عوامل محیطی مهم در ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی دانست و تصریح کرد: برقراری تماس با گربه سانان، عفونت انگلی توکسوپلاسما را در پی خواهد داشت به طوری که این انگل با ورود به عضلات و بافت مغز افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند با تاثیرگذاری بر دوپامین، اختلالات مغزی و در نهایت بیماری اسکیزوفرنی را به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر برقراری تماس با گربه سانان و همچنین سگ‌ها، استفاده از گوشت نیم پز، تخم مرغ خام، شیر پاستوریزه نشده و همچنین آب آلوده نیز می‌توانند از عوامل ابتلا به انگل توکسوپلاسما به شمار آیند. با این حال، سقط جنین در زنان باردار و مرگ بیماران ایدزی نتیجه ابتلا به این انگل است.

علیپور توهم را یکی از نشانه‌های بیماری اسکیزوفرنی دانست و تصریح کرد: به وجود آمدن شرایط توهم برای فرد، اختلال در عملکردهای ارتباطی، شغلی، ایجاد عقیده‌های کاذب مبنی بر ارتباط با افراد خاص، دوری از اجتماع از جمله علائم بیماری اسکیزوفرنی به شمار می‌آیند به طوری که بسیاری، این بیماری را سرطان بیماری‌های روانی می‌دانند.

این کارشناس ارشد انگل شناسی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا به انگل توکسوپلاسما، علاوه بر رعایت بهداشت در هنگام استفاده از برخی از مواد غذایی و خام مصرف نکردن گوشت و تخم مرغ ، کودکان به هیچ وجه نباید به خاک آلوده دست زده و با آن بازی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha