سلامت نیوز :رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن خبر داد: با پیشرفت مستمر در خصوص واكسن‌های جدید، واكسن‌های ایدز، سل و مالاریا در مرحله تحقیق است كه بعد از تكمیل تحقیقات به مرحله تولید می‌رسد.

به گزارش ایسنا، دكتر سیدمحسن زهرایی ضمن بیان این مطلب گفت: علم واكسینولوژی علمی پویا است و دانشمندان با تكنولوژی‌های جدید سعی در تولید واكسن‌های متنوع‌تری دارند. واكسن‌ها انواع مختلف دارند یك نوع واكسن كه جدیداً تهیه و تولید شده است و نوع دیگر واكسن‌هایی كه قبلاً وجود داشته است ولی در حال حاضر برای افزایش كارایی و اثربخشی و همین طور كاهش عوارض آن واكسن‌ها تلاش می‌شود.

دكتر زهرایی گفت: از برخی از واكسن‌های موجود در برخی از كشورها و با توجه به شرایط خاص آن كشور از نظر شیوع بیماری و میزان كارایی آن، استفاده می‌شود مثلاً یك واكسن از نظر كارایی در یك كشور، 80 درصد و همان واكسن در كشور دیگر، سطح كارایی‌اش كمتر است.

وی در خصوص واكسن‌های جدید گفت: به علت هزینه بالای این واكسن‌ها برخی از كشورها هنوز نتوانسته‌اند این واكسن را در برنامه واكسیناسیون كشوری خود جای دهند. به طور مثال قیمت یك دوز واكسن فلج اطفال یا سرخك در حد 2 دهم دلار در سطح بین‌المللی است ولی واكسن جدید هموفیلوس آنفلوانزا كه یك بیماری باكتریایی در كودكان است، حدود 3 دلار می‌باشد كه همین عامل باعث هزینه ورود آن در برنامه واكسیناسیون كشوری می‌شود.

وی در ادامه این مطلب گفت: ممكن است واكسنی برای گروه خاصی وجود داشته باشد ولی دانشمندان در تلاشند كه آن واكسن را با طیف گروه جدید آماده كنند.

دكتر زهرایی گفت: بعد از انقلاب و با شروع به كار شبكه‌های بهداشتی درمانی، برنامه ایمن‌سازی ضابطه‌مند در كشور اجرا شد و این برنامه دورترین روستاها و شهرها را بطور یكنواخت شامل شد و پوشش واكسیناسیون كودكان و مادران باردار به نحو چشمگیری افزایش یافت.

وی در ادامه گفت: در قبل و اوایل انقلاب، پوشش واكسیناسیون كودكان و مادران باردار بسیار پایین بود. بعد از شروع برنامه «ایجاد شبكه‌های خدمات بهداشتی درمانی اولیه» در سال 63، برنامه واكسیناسیون در این شبكه‌ها ادغام شد و پوشش واكسیناسیون كودكان بالا رفت مثلاً در سال 63 حدود 37 درصد، در سال 68، 90 درصد و بعد از 3 یا 4 سال به 95 درصد پوشش واكسیناسیون رسیده‌ایم و حدود 18 سال است كه پوشش واكسیناسیون كودكان، بالای 95 درصد است و كشور ایران در بین كشورهای دنیا جزء بهترین وضعیت‌ها است.

بنا بر اعلام وبدا رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن گفت: در مورد بیماری فلج اطفال، حدود 10 سال اثری از این بیماری در كشور نیست و بیماری سرخك نیز در مرحله حذف است.

وی در ادامه گفت: با توجه به ساخت واكسن‌های جدید در دنیا در همین راستا، سمینار علمی سه روزه‌ای طی روزهای 29 تا 31 خرداد ماه سال جاری با هدف ارائه آخرین اطلاعات علمی در مورد برخی از واكسن‌هایی كه در برخی از كشورها برای گروه خاص و برخی دیگر از كشورها به صورت عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha