سلامت نیوز :مدیر بیمارستان شهید مطهری گفت: تعرفه‌ها دولتی و بسیار پایین است، گاهی قیمت تمام شده لوازم مصرفی بیش از تعرفه دولتی است و به عنوان مثال به ازای هر پانسمانی كه برای بیماران سوختگی انجام می‌دهیم 14 هزار تومان ضرر می‌كنیم.

مسلم مرودشتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مركز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی شهید مطهری در سال 1352 شروع به كار كرد و طی این سالها روند صعودی و نزولی در تعداد ارائه خدمات داشت مثلاً قبلا خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی ترمیمی، پیوند اعضا و اندام‌های قطع شده هم در این بیمارستان‌ انجام می‌شد ولی بعد از انقلاب با توجه به سیاست‌هایی كه ابلاغ شد، مركز آموزشی و درمانی شهید مطهری برای درمان سوانح و سوختگی‌های حاد اختصاص یافت.

وی با اشاره به گستره خدمات‌دهی این بیمارستان گفت: به غیر از تهران استانهای همجوار و استانهای غربی را هم پوشش می‌دهیم و حدود 30تا 40 درصد بیمارانی كه در بیمارستان شهید مطهری پذیرش می‌شوند از شهرهای دیگر هستند.

*آمار سوختگی كم نشده فقط نوع عوامل سوختگی تغییر كرده است

مدیر بیمارستان شهید مطهری در پاسخ به این پرسش كه با جمع شدن نفت و بخاری‌های سنتی قاعدتاً باید آمار سوختگی كم شود اظهار داشت: از نظر تنوع نوع سوختگی با گاز سوز شدن منازل سوختگی ناشی از نفت و بخاری كاهش یافته البته منهای نقاط محرم اطراف تهران كه هنوز گازكشی نشده‌اند.

مرودشتی افزود: از طرفی دیگر انفجار ناشی از گاز را داریم. همچنین ریخته شدن آب جوش روی افراد، افتادن اطفال در آب برنج، سوختگی با اتو و مواردی از این قبیل همچنان حادثه آفرین است و جدیداً عاملی كه در وقوع سوختگی‌ها شایع شده سوختگی ناشی از انفجار بنزین است كه افراد در كارگاه‌ها از بنزین استفاده می‌كنند و برای شست و شوی ماشین بنزین را به خانه انتقال می‌دهند كه حادثه‌ساز است.

*كارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها بیشترین آمار مراجعه سوختگی در فصل سرما

وی با اشاره به اینكه نوع فصل در كاهش و افزایش آمار سوختگی تاثیرگذار است اضافه كرد: ما به سمت فصل سرما كه می‌رویم افزایش 10 تا 20 درصدی بیماران سوختگی را داریم و نوع سوختگی ما با توجه به اینكه تعداد كارتن خواب‌ها و بی‌خانمانها زیاد است (كه 10 تا 30 درصد بیماران ما را تشكیل می‌‌دهند) و معمولاً از گاز پیك‌نیك و زغال برای گرم كردن خود استفاده می‌كنند اكثراً معتادند در حالت نشئگی در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند.

*افاغنه را هم پذیرش و درمان می‌كنیم

مدیر بیمارستان سوختگی شهید مطهری در مورد پذیرش اتباع خارجی و افاغنه گفت: همچنین ما پذیرای اتباع بیگانه به خصوص افاغنه هستیم چرا كه در بیمارستان ابتدا كار درمانی را انجام می‌دهیم بعد پیگیری اینكه حق و حقوق بیمارستان به چه طریقی گرفته می‌شود و مددكاری بسیار فعالی در این زمینه داریم.

* روزانه 50 تا 60 بیمار سوختگی حاد را پذیرش می‌كنیم

مرودشتی با اشاره به آمار متوسط مراجعین روزانه ادامه داد: پذیرش بیماران حاد سوختگی بین 50 تا 60 نفر در روز است و متوسط بستری افراد كه به صورت اورژانس مراجعه می‌كنند بین 6 تا 7 نفر است.

وی افزود: حدود 3 سال است كه وزارت بهداشت كمكی را به عنوان ردیف بودجه سوختگی برای بیمارستان شهید مطهری در نظر گرفته كه منهای حقوق پرسنل بیمارستان و هزینه‌ای برای كار عمرانی كه خیلی زیاد نیست این اعتبار را جداگانه می‌پردازند.

* به ازای هر پانسمان 14 هزار تومان ضرر می‌دهیم

مرودشتی در پاسخ به اینكه بیمه‌ها چه میزان هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهند گفت: بیمه‌ها هم یك پوشش معمولی دارند. البته تعرفه‌های ما آن قدر پایین است كه معمولاً شامل بیمه می‌شود و تقریباً 95 درصد بیماران زیر پوشش بیمه هستند، ولی از طرفی ما به ازای هر پانسمانی كه انجام می‌دهیم 14 هزار تومان ضرر می‌كنیم چرا كه قیمت تمام شده لوازم مصرفی بیش از تعرفه دولتی است كه برای ما مصوب شده است البته ورود خیران در تجهیز و بازسازی و كمك به هزینه‌های بیمارستان می‌تواند نقش ارزنده‌ای داشته باشد.

وی گفت: یكی از كارهای خوبی كه خیران در بیمارستان ما انجام می‌دهند پوشش هزینه‌های درمانی بیمارانی است كه حتی توان پرداخت فرانشیز درمان را هم ندارند. در كنار این ما هم سالانه 300 میلیون تومان از بودجه خود را بابت تخفیف یا مواردی كه بیمار را رایگان درمان كرده‌ایم هزینه كرده‌ایم.

* 90 تخت فعال برای پذیرش بیمار داریم

وی در پاسخ به اینكه با توجه به جمعیت تهران آیا بیمارستان شهید مطهری توان خدمات دهی به همه مراجعان را دارد گفت: ما تنها بیمارستان دولتی در تهران هستیم كه به صورت تخصصی بیماران سوختگی را پذیرش می‌كنیم و دیگر بیمارستان شهدای یافت‌آباد است با 10 تخت سوختگی به صورت محدود فعالیت می‌كند.

وی افزود: اكنون و در شرایط بازسازی 90 تخت فعال داریم ولی بعد از بازسازی این تعداد به 114 تخت می‌رسد كه می‌توان بیماران را بستری كرد.البته تمهیدات لازم برای مراجعه تعداد بیشتر بیمار اندیشیده شده كه شامل سیستم بحران می‌شود كه یك بخش مجهیز 14 تخته آماده داریم كه ظرفیت مازاد را در مواقع ضرورت پذیرش كند.

*ساخت بیمارستان جدید سوختگی تا 5 سال آینده در شمال منطقه پونك

مرودشتی در پاسخ به اینكه اكنون 38سال از عمر بیمارستان می‌گذرد و بیمارستان مطهری جزو بیمارستانهای فرسوده است چه راهكاری دارید، گفت: ما در 2 قسمت در حال فعالیت هستیم یك راهكار كوتاه مدت و یك راهكار طولانی مدت.
از اوایل امسال بازسازی 60 درصد بیمارستان را شروع كردیم، یك بخش (BICU) (آی سی یو سوختگی) با جدیدترین استانداردهای روز در حال ساخت است.

وی گفت: همچنین بخش زنان و اطفال هم در حال بازسازی است. كلاً ساختار فیزیكی اتوكلاو مركزی را هم عوض كردیم و دستگاه‌ها در حال نصب است كه با حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران و وزارت بهداشت در حال شكل‌گیری است و امیدواریم تا اوایل فصل زمستان این بخش‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به برنامه دراز مدت گفت: 4 سال است كه در نظر داریم یك بیمارستان سوختگی جدید در منطقه‌ای از تهران بالای پونك (منطقه كن) بسازیم كه زمینی شناسایی شده و در حال رفع مشكلات شهرداری هستیم و شخص وزیر قول مساعد داده كه بودجه را تأمین كند و امكان دارد كل بیمارستان شهید مطهری به آنجا منتقل شود كه به عنوان مركز تحقیقات سوختگی، بانك پوست و مركز درمانی مورد استفاده قرار گیرد،ولی این امر چند سال طول می‌كشد.

مدیر بیمارستان شهید مطهری در مورد تخصص پزشكانی كه در این مركز به درمان بیماران سوختگی می پردازند گفت: پزشكان فوق تخصصی جراحی پلاستیك و متخصصان رشته‌های مختلف كه دوره سوختگی را هم گذرانده‌اند و با در نظر گرفتن به نوع اندامی كه دچار سوختگی شده فعالیت می‌كنند. در عین حال معمولاً یك تیم برای هر بیمار كار می‌كند كه تشكیل شده از یك جراح، متخصص داخلی، متخصص عفونی و متخصص روانپزشكی كه مرتب بیمار را چك می‌كنند.
چون معمولاً در سوختگی لایه محافظ بدن از بین می‌رود و احتمال عفونت بیمارستانی بالاست و به همین دلیل متخصص عفونی هر روز میزان عفونت بیمار را چك می‌كند تا آنتی بیوتیك های لازم را تجویز كند.

* پیشگیری و آموزش در كاهش سوانح بسیار موثر است

وی از مردم و مسئولان خواست در كنار توسعه بخش درمان بیشتر به سمت پیشگیری حركت كنند به گفته وی طبق آمارهای روز دنیا كه اخیراً منتشر شده در كل سال كانادا و سوئیس 50 مورد سوختگی دارند ولی ما فقط در تهران 50، 60 مورد پذیرش داریم كه این نقش آموزش در رسانه‌ها، تأمین هزینه‌های لازم برای آموزش و نكات ایمنی كه باید در مراكز ساختمان‌ها و مراكز صنعتی ایجاد شود و فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha