سلامت نیوز : فوق تخصص نوزادان گفت: کنترل دقیق قند خون مادر و درمان سایر عوارض از جمله فشار خون و مسمومیت حاملگی در کاهش عوارض نوزاد نقش بسیار مهمی دارند.
دکتر نرجس پیشوا فوق تخصص نوزادان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی در بخش های زنان و نوزادان میزان مرگ و میر و عوارض نیز کاهش یافته است.

وی بیان داشت: کنترل دقیق قند خون مادر و درمان سایر عوارض حاملگی از جمله فشار خون، مسمومیت حاملگی، مشکلات جفت و مشکلات ناشی از پولی هیدرامینوس به کاهش عوارض نوزاد بسیار موثر است.

پیشوا ادامه داد: در صورتی که قند خون دوران بارداری و در هفته های اول به خوبی کنترل شود احتمال وقوع ناهنجاری های مادرزادی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع هیتواسیدوز و درمان به موقع فشار خون و عفونت های ادراری مادر از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: پیشنهاد می شود که قند ناشتای مادر کمتر از 80 میلی گرم در دسی لیتر و قند دو ساعت پس از غذای وی در حد کمتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر نگهداری شود.

* تشخیص ناهنجاری مادرزادی در هفته 18 تا 20 حاملگی

این فوق تخصص نوزادان  اظهار داشت: در صورتی که مادر دچار تکرار خون یا عفونت ادراری شود و یا در صورتی که قند خون وی به صورت سرپایی کنترل نشود نیازمند بستری شدن در بیمارستان است.

وی با بیان اینکه شروع تغذیه در اولین فرصت ممکن با شیر مادر در پیشگیری از هیپوگلیسی نوزادان بسیار موثر است ،گفت: با درمان دقیق هیپوگلیسمی از ایجاد هیپرگلیسمی موقت پیشگیری نمود.

پیشوا تصریح کرد: برای تشخیص ناهنجاری های مادرزادی پیشنهاد می شود که برای کلیه این نوزادان از نظر میزان فتوپروتئین آلفا در سرم و سونوگرافی سطح دو در هفته 18 تا 20 حاملگی بررسی شود.

وی در پایان با بیان اینکه در صورتی که نطفه جنین و لگن مادر تاثیر گذاشته باشد انجام زایمان به صورت طبیعی ارجحیت دارد، گفت: در طی زایمان باید قند خون مادر به طور مرتب کنترل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha