سلامت نیوز : علاوه بر حرکت غیرطبیعی روده ها، گرفتگی معده، مدفوع خونی، احساس خستگی، تنبلی، سستی، درد و کاهش جریان خون، کاهش قابل ملاحظه وزن نیز می تواند نشانه ای از سرطان کولون یا روده بزرگ باشد.
مرتضی اصلانی متخصص انکولوژی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: سرطان کولون یا روده بزرگ یکی از مهمترین و شایع ترین موارد سرطان است و در برخی از کشورها به عنوان شایع ترین نوع سرطان شناخته می شود.

وی گفت: به علت شیوع سرطان کولون در بین مردم تشخیص و شناسایی علایم این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

اصلانی افزود: حرکت غیرطبیعی روده ها، گرفتگی معده، مدفوع خونی، احساس خستگی، تنبلی، سستی، درد و کاهش جریان خون از جمله علایم مهم سرطان کولون است.

این متخصص انکولوژی تاکید کرد: بررسی ها و شواهد گوناگون نشان می دهند که علاوه بر علایم فوق کاهش قابل ملاحظه وزن نیز ازجمله علایم اصلی سرطان کولون محسوب می شوند که می تواند در مدت زمان طولانی و یا در فاصله زمانی کوتاه اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: احساس پری و سنگینی، یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ، نفخ و گاز معده از جمله علایم دیگری است که می تواند به تشخیص سرطان روده بزرگ کمک کند.

اصلانی با اشاره به اینکه علایم سرطان روده بزرگ در بیشتر موارد پس از به وجود آمدن و رشد کردن سلول های سرطانی به وجود می آید، افزود: برخی از علایم سرطان روده بزرگ می تواند در تشخیص ابتدایی و زودرس این سرطان کمک کننده باشد.

وی گفت: تغذیه مناسب و اصولی از جمله راه های پیشگیری از سرطان کولون است که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود.

اصلانی به بیان اینکه مواد آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال نقش مهمی در پیشگیری از تشکیل سلول های سرطانی دارند، خاطرنشان کرد: گوجه فرنگی، پیاز، کلم، کدو تنبل، چغندرقرمز، سیر، اسفناج، هویج، زردچوبه، فلفل قرمز و زرد، سیب زمینی، انواع میوه ها، ماهی ها، زعفران و زیتون از جمله غذاهای حاوی آنتی اکسیدان هستند که دارای خاصیت ضد سرطانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha