سلامت نیوز : با توجه به نقش مادر و دیگر اعضای خانواده در انتقال هپاتیت B و برای پیشگیری از انتقال این بیماری، توجه بیشتر به غربالگری مادران باردار و تلقیح واكسن به اعضای خانواده مبتلایان به هپاتیت B و نوزادان، ضروری است.
محمدعلی موذنی، متخصص گوارش و كبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: عفونت هپاتیت B یكی از مهمترین معضلات بهداشتی در سراسر دنیا است كه سهم قابل توجهی از مرگ و میر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: موارد مزمن هپاتیت B در حال حاضر مشكلات بسیاری را بر جامعه تحمیل كرده كه برای پیشگیری از آن برنامه ریزی دقیق تری انجام داد.

موذنی با بیان اینكه بررسی های گوناگونی در خصوص عوامل دموگرافیك و رفتارهای پرخطر در انتقال هپاتیت B صورت گرفته است، اظهار داشت: این عوامل در نقاط مختلف تا حدودی متفاوت است و در واقع در هر منطقه ممكن است چند عامل موجب بروز و انتقال هپاتیت B شوند.

این متخصص گوارش و كبد تاكید كرد: سكونت در شهر، تاهل و سابقه وجود فرد HBSAG مثبت در یكی از اعضای خانواده، سابقه تماس با افراد HBSAG مثبت، سابقه مصرف سرنگ و سرسوزن مشترك، سابقه تماس جنسی مشكوك محافظت نشده، سابقه دریافت خون و فرآورده های خونی، سابقه زندان یا مركز بازپروری در دوران زندگی، سابقه حجامت، سابقه تیغ زدن بر روی اندام در دوران كودكی طبق آداب و رسوم محلی و چند عامل مشابه دیگر، از جمله عوامل موثر در انتقال هپاتیت B هستند.

موذنی تصریح كرد: با توجه به نقش مادر و دیگر اعضای خانواده در انتقال عفونت هپاتیت B و برای پیشگیری از انتقال این بیماری، توجه بیشتر به غربالگری مادران باردار و تلقیح واكسن به اعضای خانواده مبتلایان به هپاتیت B، نوزادان و افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری، ضروری است.

وی خاطرنشان كرد: همچنین دقت بیشتر به غربالگری فرآورده های خونی و ارتقای آگاهی جامعه پیرامون رفتارهای پرخطر خوددرمانی همانند حجامت، گامی موثر در پیشگیری از انتقال هپاتیت B خواهد بود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha