سلامت نیوز : براساس بررسی های انجام شده عفونت عامل 60 درصد موارد بستری معتادان تزریقی در بیمارستانها بوده و با توجه به تغییرات سیستم ایمنی در این افراد،تظاهرات بالینی بیماری در آنها نسبت به سایر بیماران متفاوت است.
مهدی بشارت استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: افراد معتاد بخصوص معتادان تزریقی به دلایل مختلف از جمله استفاده از سرنگ های آلوده، بسیار بیشتر از دیگران دچار عفونت می شوند و خطر مرگ و میر ناشی از عوامل عفونی در آنها در مقایسه با بیماران عفونی دیگر به مراتب بیشتر است.

وی تاكید كرد: براساس بررسی های انجام شده عفونت، عامل 60 درصد موارد بستری معتادان تزریقی در بیمارستانها بوده و با توجه به تغییرات سیستم ایمنی بدن در این افراد، تظاهرات بالینی بیماری در انها نسبت به سایر بیماران متفاوت است.

بشارت با اشاره به اینكه آندوكاردیت از جمله عوامل عفونی مرتبط با بستری معتادان در مراكز درمانی است اظهارداشت: حدود 5 الی 15 درصد موارد بستری افراد معتاد تزریقی در بیمارستان كه ناشی از عفونت باشد،‌مربوط به آندوكاردیت است.

وی با بیان اینكه افراد معتاد تزریقی به دلیل تزریقات مكرر در معرض تهاجم باكتری های پاتوژن هستند، یادآور شد: با توجه به شیوع روز افزون اعتیاد تزریقی در جامعه و از انجائیكه عفونت ها شایعترین علت بستری افراد معتاد تزریقی است،شیوع بیماری هایی همچون آندوكاردیت در معتادان تزریقی بسیار بالا بوده و با توجه به تغییرات سیستم ایمنی در این افراد، بیماری های عفونی با تظاهرات بالینی متفاوتی بروز می كنند.

بشارت خاطرنشان كرد:با توجه به اهمیت بیماری های عفونی در معتادان تزریقی و با توجه به امار بالای مرگ و میر ناشی از عفونت در این افراد، جلوگیری از روش های تزریق مشترك با لوازم و وسایل آلوده بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: همچنین لزوم بررسی علائم بالینی، آزمایشگاهی و تصویربرداری در بیماران مبتلا به آندوكاردیت عفونی كه معتاد تزریقی نیز بوده اند احساس شده كه این امر در تشخیص دقیق علائم بالینی عفونت در افراد معتاد تزریقی بسیار مهم است.

* 80 درصد معتادان تزریقی دچار عفونت،در گروه سنی 20 تا 40 سال هستند

در ادامه فرهاد عباسی متخصص بیماری های عفونی افزود: ویژگی های مختلف افراد معتاد تزریقی از جمله ویژگی های دموگرافیك و اپیدمیولوژیك آنها در مناطق مختلف تا حدودی متفاوت بوده كه البته در بین این ویژگی ها نقاط اشتراكی هم پیدا می شود.

وی با بیان اینكه در اغلب بررسی ها و مطالعات انجام شده میانگین سنی معتادان تزریقی كمتر از 40 سال بوده است تاكید كرد: براساس مطالعاتی كه اخیرا صورت گرفته بیش از 80 درصد معتادان تزریقی دچار عفونت، در گروه سنی 20 تا 40 سال قرار دارند.

عباسی گفت: بیش از 50 درصد معتادان تزریقی دچار عفونت با شكایت اصلی تب و سرفه و نزدیك به 30 درصد آنان با تب و درد اندام به مراكز درمانی مراجعه نموده اند.

وی افزود: تب در این معتادان شایعترین علامت بروز عفونت بود بطوریكه در بیش از 90 درصد بیماران تب وجود داشته است.

عباسی با اشاره به اینكه كشت خون معتادان تزریقی متفاوت بوده است یادآور شد: بیشترین درگیری در این افراد،درگیری در دریچه تریكوسپید بوده و مرگ و میر ناشی از آن بسیار بالا بوده است.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان كرد: عواملی همچون سن، جنس و علائم بالینی در مطالعات مربوط به وجود عفونت در معتادان تزریقی تا حد زیادی مشابه بوده و میكرو ارگانیسم های به دست آمده از مطالعات مختلف نیز تا حدودی با هم منطبق بوده اند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha