سلامت نیوز : د رحال حاضر حدود 2 میلیارد نفر در سراسر دنیا به میكروب سل آلوده هستند و برآوردها نشان می دهند كه تا 10 سال آینده 300 میلیون نفر به این میكروب آلوده می شوند.
منصور خالصی استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر سل یكی از بزرگترین و مهمترین مسایل و معضلات بهداشتی جهان محسوب می شود و بسیاری از جوامع  و سیستم های بهداشتی درمانی به نوعی درگیر بیماری شایع و البته خطرناك هستند.
وی افزود: در سال 1985 در كشورهای پیشرفته و به دنبال كاهش نسبی موارد بیماری سل ، این بیماری در كشورهای فوق ریشه كن اعلام شد درحالیكه چند سال بعد بروز مواردی از سل در این كشورها موضوع ریشه كنی سل را منتفی كرد.
خالصی ادامه داد:در دهه نود میزان بیماری سل به حدی افزایش یافت كه سازمان بهداشت جهانی سل را یك فوریت جهانی اعلام كرد و از همه كشورها خواست تا برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری اقدامات عملی و موثرتری را انجام داده تا شیوع سل كنترل شود.
وی با بیان اینكه میزان آلودگی به سل در جهان در مقایسه با بسیاری دیگر از عفونت‌ها بیشتر است تاكید كرد:در حال حاضر حدود 2 میلیارد نفر در سراسر دنیا به میكروب سل آلوده هستند و برآوردها نشان می دهند كه تا 10 سال آینده 300 میلیون نفر به این میكروب آلوده می شوند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد: بیماری سل از لحاظ بار بیماریها جزو چندعامل مهم افزایش دهنده بار بیماری ها از لحاظ جانی و اقتصادی است و پیش بینی ها نشان می دهند كه در چند سال آینده وضعیت سل از لحاظ بار بیماری ها به رتبه هفتم ارتقا یابد.
خالصی خاطرنشان كرد: یكی از نگرانی های عمده در مورد بیماری سل كه در چند سال قبل بیشتر پدیدار شده است، بروز موارد سل مقاوم و فعال است.
وی گفت: در واقع با تغییر شیوه های زندگی و تغییر ماهیت بیماری مزمن به نظر می رسد كه یك سری عوامل خطر مهمی در بروز موارد سل مقاوم و فعال نقش داشته باشند كه این امر كنترل این بیماری را با مشكلات بسیار زیادی موجه خواهد كرد.

*بیماری سل عامل 2.3 میلیون مرگ قابل پیشگیری در سال است

در ادامه علیرضا رسایی متخصص بیماری های عفونی افزود: حدود یك سوم جمعیت جهان به میكروب سل مبتلا هستند و در هر ثانیه نیز یك نفر بر افراد آلوده سل افزوده می شود.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون 30 میلیون نفر به سل مبتلا هستند تاكید كرد: هر سال نیز حدود 10 میلیون نفر به بیماری سل از جمله نوع فعال آن مبتلا می شوند و بیش از 2 میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
رسایی گفت: بر اساس بررسی های فراوان بسیاری از موارد مرگ و میر ناشی از سل قابل پیشگیری است بطوریكه بر اساس مطالعات اخیر جهانی بیماری سل عامل 2.3 میلیون مرگ قابل پیشگیری در سال شناخته شده كه با راهكارهای مناسب و برنامه ریزی های دقیق می توان جلوی این مرگ و میرها را گرفت.
این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: هر چند كه در سال های نه چندان دور با برنامه های مناسب در اغلب كشورها جلوی بسیاری از موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از سل گرفته شده است، اما متاسفانه در چندسال اخیر به دلایلی همچون الگوی نادرست زندگی بروز شیوع بیماریهای مزمن و تغییر ماهیت این بیماری و همچنین ارتباط برخی از عفونت ها با سل روند ابتلا به سل در جهان روندی افزایشی بوده است.
وی خاطرنشان كرد: با وجود اقدامات صورت گرفته اگر روند ابتلا به سل در سطح جهان كنترل نشود تا چند سال آینده ده ها میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و میلیون ها نفر نیز كه عمدتا در كشورهای فقیر ،عقب مانده و در حال پیشرفت هستند نیز جان خود را بر اثر سل از  دست خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha