سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۹
کد خبر: 31853
سلامت نیوز: چندین عامل می‌تواند موجب افسرگی در دوران بارداری شود. از رایج‌ترین آنها سابقه سقط جنین قبلی،  افسردگی در خانواده، درمان‌های بارداری و حوادث استرس‌زا در زندگی هستند. از جمله نشانه‌های افسردگی اختلال در خواب، ناراحتی مستمر، ‌خستگی مداوم، بی‌علاقگی به چیزهای پیرامون و فکر صدمه زدن به خود‌ یا دیگران هستند. البته دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چرا که این نشانه‌ها خود جزیی از بارداری هستند. گرچه از بین این حالت‌ها عجز‌، درماندگی و ناراحتی شدید مسایل جدی محسوب می‌شوند.

چندین عامل می‌تواند موجب افسرگی در دوران بارداری شود. از رایج‌ترین آنها سابقه سقط جنین قبلی،  افسردگی در خانواده، درمان‌های بارداری و حوادث استرس‌زا در زندگی هستند. از جمله نشانه‌های افسردگی اختلال در خواب، ناراحتی مستمر، ‌خستگی مداوم، بی‌علاقگی به چیزهای پیرامون و فکر صدمه زدن به خود‌ یا دیگران هستند. البته دلیلی برای نگرانی وجود ندارد چرا که این نشانه‌ها خود جزیی از بارداری هستند. گرچه از بین این حالت‌ها عجز‌، درماندگی و ناراحتی شدید مسایل جدی محسوب می‌شوند.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان افسردگی ست. تمرینات ورزشی مداوم زیر نظر راهنمایی یک دکتر ضروری است‌. رژیم غذایی سالم و استراحت کافی همچنین بخش مهمی از حفظ سلامتی به شمار می‌آیند. کمک گرفتن از خانواده  نیز به زنان باردار توصیه می‌شود. در صورتی که این امر برای آنها مقدور نباشد، می‌‌توانند از کارشان بکاهند. در واقع دغدغه اصلی در این دوران باید توجه به سلامتی فرد و جنین باشد.

چگونه بر افسردگی غلبه کنیم؟

برای یک بارداری بی‌خطر باید با افسرگی به شیوه‌ای صحیح برخورد کرد. چه مادر و چه کودک نباید هیچ کدام تحت فشار قرار بگیرند. 10 تا 20 درصد از زنان در زمان بارداری‌ها مبتلا به افسردگی می‌شوند، بنابراین باید این مشکل با استفاده از تکنیک‌های گوناگون به طور موثر درمان و مدیریت شود. اگر نشانه‌ها بیشتر از 2 هفته ادامه پیدا کرد، باید سریعا با یک پزشک در این مورد مشورت کنید. روان‌درمانی، بهترین گزینه برای درمان افسرگی است. بهتر است در هنگام بارداری از داروهای ضد افسردگی پرهیز کنید. برخی از گزارشات نشان می‌دهند که داروهای ضد افسردگی باعث ایجاد اختلالات کلیه، کبد، ریه و قلب در زنان باردار می‌شوند. ضمنا هر دارویی باید با احتیاط و دقت به مادر و کودک درون او تجویز شود.

مشاوره مثبت و روان‌درمانی بدون دارو به زن باردار کمک می‌کند تا از افسردگی نجات یابد. درمان رفتاری- شناختی  و روان‌درمانی فردی همچنین به عنوان درمانی موثر برای افسردگی به کار می‌روند. زنان باردار باید بیاموزند که متکی بر خود باشند و در صورت زندگی با همسری غیر قابل اتکا، باید اعتماد به نفس را در خود تقویت بخشند. تغییرات در عادات غذایی، یوگا، مدیتیشن و پرداختن به فعالیت‌های لذت‌بخش بهتر از هر دارویی دیگر افسردگی را درمان خواهد کرد.

منبع: مجله مادران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha