سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 31860

تحقیقات سازمان ملل متحد و یک خبرگزاری غربی در سومالی نشان می دهد که کمک های انساندوستانه ارسال شده به این کشور از جمله غذا و دیگر مایحتاج ضروری به سرقت رفته و در بازار به فروش می رسند.

سلامت نیوز : تحقیقات سازمان ملل متحد و یک خبرگزاری غربی در سومالی نشان می دهد که کمک های انساندوستانه ارسال شده به این کشور از جمله غذا و دیگر مایحتاج ضروری به سرقت رفته و در بازار به فروش می رسند.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، افشا شدن این موضوع کمک های انسان دوستانه ای را که در سراسر جهان برای نجات سومالی از وضعیت فعلی در حال انجام است زیر سوال می برد.

در همین رابطه فائو ( برنامه غذای سازمان ملل ) برای اولین بار اعلام کرد که موضوع سرقت مواد غذایی اهدا شده به قحطی زدگان سومالی را بررسی می کند. فائو همچنین به شدت هرگونه اقدام برای منحرف کردن مسیر امداد رسانی به مردم سومالی را محکوم کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، هر چند مسیرهایی که کاروان های امداد رسانی برای رسیدن به کمپ های موقت آوارگان قحطی زده می پیمایند امن نیست اما با این وجود تلاش می شود تا کمک رسانی به این افراد قطع نشود.

در این میان، اما روزنامه نگاران و عکاسان به کمک مردم قحطی زده سومالی آمده اند و با ارائه تصاویری از سرقت مواد غذایی توسط گروه های مختلف و حتی آژانس های مسئول پخش کمک ها در میان مردم، آنان را مجبور کرده اند تا اموال سرقت کرده را به مردم بازگردانند.

خبرنگار آسوشیتدپرس در گزارش خود می نویسد : در بازار موگادیشو می توانید مواد غذایی را مشاهده کنید که هنوز مهر و تمبر کشورهای ارسال کننده بر روی آنها دیده می شود و این نشان می دهد که مواد موجود برای مردم گرسنه سومالی ارسال شده و نه برای فروش در بازار موگادیشو.

در همین رابطه افراد حاضر در کمپ ها می گویند : نیروهای محافظ ما را مجبور می کنند تا مواد غذایی خود را در اختیار آنها قرار دهیم. آنها می گویند این مواد را برای شما نگه می داریم. ما مجبور به انجام این کار هستیم زیرا اگر طبق گفته های آنها عمل نکنیم از اردوگاه بیرونمان می کنند.

مشکل دیگری که مردم قحطی زده سومالی با آن دست به گریبان هستند آن است که اغلب مناطق قحطی زده تحت کنترل نیروهای الشباب هستند و به دلیل وضعیت بد امنیتی موجود در این مناطق گروه های امداد رسانی به هیچ وجه تمایلی برای حضور در این مکانها ندارند.

در همین رابطه سازمان ملل سه منطقه از سومالی را به عنوان مناطق قحطی زده شناساسیی کرده اما به دلیل حضور القاعده دراین مناطق امداد رسانی به آنها با مشکل روبرو شده و این در حالی است که دست کم 450 هزار سومالیایی در مناطق تحت کنترل القاعده زندگی می کنند.

اما از همه بدتر وضعیت کودکان است که بر اساس اعلام سازمان ملل تا کنون 29 هزار کودک زیر پنج سومالیایی براثر قحطی جان باخته اند.

این وضعیت در حالی در سومالی حکفرماست که هنوز نشستی از سوی نهادهای بین المللی برای بررسی وضعیت سومالی و کمک به رفع آن انجام نگرفته و در این میان فقط چند کشور هستند که با ارسال کمک به سومالی برای نجات مردم آن تلاش می کنند.

در برخی خبرها نیز آمده که "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد با سران کشورهای ثروتمند عربی تماس گرفته و از آنها برای حل بحران سومالی کمک خواسته اما تا این لحظه خبری از اقدام این کشورها برای کمک به سومالی مخابره نشده و از میان آنها فقط کویت نسبت به ارسال کمک اقدام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha