سلامت نیوز: برآوردهای تکان دهنده موجود حاکی از آن است که تا دو و نیم ماه آینده ، 10 درصد کودکان این کشور خواهند مرد! ... و جهان همچنان دارد تماشا می کند و جنازه ها را می شمارد.این در حالی است كه تنها حدود یک و نیم میلیارد دلار برای نجات این مردم بخت برگشته نیاز است.

در شرایطی كه خبرها و گزارش های مختلفی از انقلاب و قیام در بسیاری از كشورهای خاورمیانه ، بحران اقتصادی و آشوب در برخی كشورهای اروپایی ، بحران اقتصادی و سقوط ارزش بازار سهام در آمریكا و اروپا و آسیا به تیتر نخست بسیاری از رسانه های جهان تبدیل شده است ، فاجعه ای انسانی در شاخ آفریقا در حال وقوع است كه كمتر بدان پرداخته می شود.

از كشور سومالی می گوییم ، همانجایی كه در هفته های اخیر با یكی از بزرگ ترین قحطی ها و خشكسالی های تاریخ خود روبروست . سومالی بدون قحطی و خشكسالی هم كشور فقیر و شكست خورده ای است كه قریب به دو دهه است از فقدان یك دولت مركزی نیرومند و امنیت رنج می برد ، اما بحران خشكسالی و قحطی موجود در این كشور مزید بر علت شده و روزانه صدها نفر از كودكان و بزرگسالان و سالخوردگان این كشور را به كام مرگ می فرستد.

طبق آمارهای سازمان ملل اگر جامعه جهانی برای كمك فوری به مردم قحطی زده سومالی وارد عمل نشود ، باید جهان شاهد مرگ تدریجی صدها هزار نفر در دوره ای چند ماهه باشد . برآوردهای تکان دهنده موجود حاکی از آن است که تا دو و نیم ماه آینده ، 10 درصد کودکان این کشور خواهند مرد! ... و جهان همچنان دارد تماشا می کند و جنازه ها را می شمارد.

قحطی موجود در مراكز جنوبی و مركزی سومالی سبب شده تا مادرانی كه بر اثر سوء تغذیه غذای كافی نمی خورند برای شیر دادن به فرزندانشان شیر نداشته باشند و همین امر سبب شده تا بسیاری از كودكان شیرخوار در این كشور فقیر آفریقایی به دلیل گرسنگی جان بسپارند.

طبق براورد سازمان ملل قریب به 450 هزار نفر از مردم سومالی به طور مستقیم نیاز به امداد رسانی دارند و این فاجعه قحطی احتمالا تا پایان سال جاری میلادی( اوایل دی ماه) دوام خواهد داشت.

این فقرو فاقه و این تابلوی وحشتناك از فاجعه انسانی در حالی است كه  تنها حدود یک و نیم میلیارد دلار برای نجات این مردم بخت برگشته نیاز است  تا جان صدها هزار انسان از خطر مرگ رهایی یابد.
آیا جهان نمی تواند این مبلغ اندک را تأمین کند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی تمام عیار باشد؟ قطعاً می تواند ولی عدم کنش جدی جهانیان در این باره ، شرمساری بزرگی برای نوع بشر است ؛ از مسلمان مدعی "انفاق" تا غربی های داعیه دار حقوق بشر و پزهای روشنفکرانه!
آیا واقعاً ننگ نیست در عصری که ثروت هست ، عذا هست ، ارتباطات است ، هواپیماهایی هست که بتوانند در کسری از روز ، کمک های مکفی غذایی و ودارویی را به همه جای دنیا برسانند ، عده ای از مردم همین دنیا ، به خاطر این که در سرزمین شان باران نباریده ، جلوی چشم بقیه انسان ها بمیرند؟
آیا این اسم فرهنگ و تمدن متعالی بشری؟

طبق آمار ها سالانه در جهان رقمی حدود 1 تریلیون و پانصد میلیارد دلار صرف خرید ها و بودجه های نظامی كشورها می شود و این در حالی است كه تنها با بخش اندكی از این رقم  می شود برای صدها میلیون گرسنه  در جهان غذای كافی تامین كرد تا لااقل به دلیل گرسنگی و برخی بیماریهای قابل جلوگیری و درمان نمیرند.

وضعیتی كه امروز در سومالی شاهد آن هستیم یك فاجعه به تمام معنای انسانی است و فاجعه مضاعف از آنجایی است كه این كشتار دسته جمعی انسان ها بعضا با عدم عكس العمل مناسب كشورهای دیگر به ویژه كشورهای برخوردار و ثروتمند در حال وقوع است.

انسان قرن بیست و یكم اگر دیر بجنبد و به داد قحطی زدگان سومالی نرسد باید برای همیشه تاریخ داغ ننگ " بی تفاوتی در برابر مرگ میلیون ها انسان قحطی زده" را بر پیشانی خود حك شده ببیند.

منبع: عصر ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha