سلامت نیوز: رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام روز همبستگی ملت ایران با مردم قحطی زده سومالی در روز دوشنبه 31 مرداد از ارسال كمك‌های بشردوستانه كشورمان به صورت هفتگی برای مردم قحطی‌زده سومالی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ابوالحسن فقیه دیشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبكه دو اظهار داشت: بر اساس پروتكل جمعیت هلال احمر ما در مرحله نخست یك گروه ارزیاب به سومالی اعزام كردیم تا عمق فاجعه را ارزیابی كنیم.

وی افزود: به دلیل شرایط بسیار وخیم این كشور كارگروه ویژه‌ای در جمعیت هلال احمر تشكیل شد، عمق فاجعه به دلیل ناامنی و جنگ‌های داخلی طی چند سال گذشته در این كشور و همچنین از بین رفتن زیرساخت‌ها، بیكاری، فقر و عدم بارندگی و خشكسالی‌ها باعث فاجعه انسانی در این كشور شده است به طوری كه هم اینك 4 میلیون قحطی‌زده در این كشور وجود دارد و روزانه تعداد زیادی نیز جان خود را از دست می‌دهند.

فقیه تصریح كرد: به دلیل ناامنی‌ها در این كشور به خصوص به دلیل حضور گروه الشباب از شاخه‌های القاعده كه جنوب سومالی را در اختیار دارند كمك‌رسانی به دلیل این ناامنی‌ها مختل شده است ولی خوشبختانه كشورمان با حضور خود در سومالی توانست این سد بی‌اعتمادی را بشكند.

وی در پاسخ به این پرسش كه تاكنون جمعیت هلال احمر به چه صورت و در چند مرحله به مردم قحطی‌زده سومالی كمك كرده است، گفت: بر اساس روال جمعیت هلال احمر یك محموله را در فروردین برای مردم قحطی‌زده سومالی ارسال كرده بود توجه ما نیز در كمك‌رسانی و حضورمان در سومالی بیشتر شد و در این راستا با حضور ما در سومالی كشورهای دیگر اسلامی نیز برای كمك‌رسانی اعلام آمادگی كردند ولی در مجموع جمعیت هلال احمر ایران نخستین كشور حضور یافته در سومالی بود كه این امر نیز خیر و بركت خاص خود را داشت.

فقیه افزود: به دلیل ناامنی‌های كنونی در سومالی اكثر نهادهای بین‌‌المللی دفاتر خود را در آنجا تعطیل كرده‌‌اند و تنها كمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر سومالی در آنجا حضور دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت: محموله‌های دیگری نیز برای سومالی ارسال شد و در مجموع این جمعیت 3 محموله 40 تنی شامل مواد غذایی و دارویی به صورت هوایی و دریایی به این كشور ارسال كرده است و چون باند فرودگاه موگادیشو نیز ناتوان از فرود هواپیماهای پهن پیكر است تنها می‌توان هواپیماهای كوچك با وزن حدود 40 تن برای آنجا ارسال كرد.

* دوشنبه 31 مرداد روز همبستگی ملت ایران با مردم قحطی‌زده سومالی

فقیه تصریح كرد: بر اساس همفكری و هماهنگی با نهادهایی همچون بسیج مستضعفین، كمیته امداد امام خمینی(ره)، صدا و سیما و دفتر مقام معظم رهبری روز دوشنبه 31 مرداد به عنوان روز همبستگی با ملت قحطی‌زده سومالی نامگذاری شد تا بتوانیم با حضور و جمع‌آوری كمك‌های مردمی هر چه بیشتر اقلام مورد نیاز مردم قحطی‌زده این كشور مانند مواد غذایی را برای آنان ارسال كنیم.

وی بیان داشت: سومالی با وضعیت كنونی به یك سال كمك نیاز دارد و براین اساس برنامه‌ریزی كرده‌ایم تا بتوانیم به صورت هفتگی برای مردم قحطی‌زده این كشور اقلام مورد نیاز آنها را ارسال كنیم و در این راستا از طرق مختلف هوایی،‌ دریایی و كشورهای همجوار كمك‌های خود را برای مردم قحطی‌زده سومالی ارسال می‌كنیم.

* ارسال محموله بیش از 100تن از كمك‌های بشردوستانه از طریق كشتی

فقیه با اشاره به ارسال محموله بشردوستانه بیش از100تن از طریق كشتی از بندرعباس به صورت دریایی برای مردم قحطی‌زده سومالی در روزهای آینده خبر داد و گفت: در این راستا در تلاشیم تا بتوانیم از طریق كشورهای همجوار سومالی اقلام مورد نیاز مردم قحطی‌زده آنها را تهیه و برای آنان ارسال كنیم.

وی اظهار داشت: تدریجأ مردم نوعدوست كشورمان كمك‌های خود را به صورت نقدی به جمعیت هلال احمربرای كمك به مردم قحطی زده سومالی اهداء كنند زیرا كمك‌های غیرنقدی مشكلات بسته‌بندی و هزینه‌های مختلف را در بر دارد و تنها كمك غیرنقدی كه ما می‌توانیم دریافت كنیم به دلیل شرایط خاص سومالی كه از برنج بسیار استقبال می‌كنند فقط برنج است كه ما امكان بسته‌بندی آن را نیز داریم.

فقیه تصریح كرد: شماره حساب 99999 جمعیت هلال احمر نزد بانك ملی پذیرای خیرین و دریافت مبالغ نقدی كمك‌ها است و در این راستا مردم می‌توانند با ارسال یك پیام كوتاه بدون متن به شماره 8115 ایرانسل از این طریق نیز آمادگی خود را برای كمك به مردم قحطی‌زده سومالی اعلام كنند.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت: دوشنبه 31 مرداد با هماهنگی دستگاه‌های مختلف از جمله بسیج مستضعفین، وزارت كشور،‌ كمیته امداد امام خمینی(ره)، صدا و سیما و جمعیت هلال احمر در مساجد،‌ نمایشگاه‌ها و در مجموع در سراسر كشور در روز همبستگی ملت ایران با مردم قحطی‌زده سومالی مشاركت خواهیم كرد.

وی به نیازهای دیگر مردم قحطی‌زده سومالی از جمله شیرخشك كه در اولویت نیز به حساب می‌آید اشاره كرد و گفت: مردم سومالی در آنجا برای كودكان خود به وسیله آرد می‌توانند خودشان غذا تهیه كنند ولی در مجموع با وجود اینكه چندین سال است كه در این كشور سرشماری صورت نپذیرفته است در حال حاضر 10 میلیون مسلمان سومالیایی كه در قاره آفریقا نیز این جمعیت منحصر به فرد است دچار جنگ‌های داخلی و مشكلات زیادی هستند.

فقیه تصریح كرد: این در حالی است كه كشورهای اروپایی به آنان اسلحه می‌فروشند و تاكنون نیز هیچ كمكی به آنان انجام نداده‌اند كه این یك علامت سؤال بزرگ است و كمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در روزهای نخست كمك‌هایی به وزن‌های 10تن به آنجا ارسال می‌كرد كه پس از ورود جمعیت هلال احمر ایران كشورهای دیگر نیز از جمله قطر، كویت و تركیه نیز اقلام غیرنقدی به آنجا ارسال كردند و عربستان نیز كمك‌های نقدی خود را برای مردم سومالی فرستاد.

وی به برگزاری اجلاس وزرای خارجه كشورهای اسلامی در روزهای آینده اشاره كرد و گلت: امیدواریم بتوانیم در این اجلاس با توجه به اینكه جمعیت هلال احمر ایران نیز برای جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ‌های كشورهای دیگر نیز نامه برای كمك‌رسانی به مردم سومالی فرستاده است به نتایج مثبتی برای كمك ‌رسانی به این كشور صورت پذیرد. 2 بیمارستان در موگادیشو وجود دارد كه از نظر زیر ساختی به شدت آسیب دیده‌اند. آب آشامیدنی مناسب در این كشور وجود ندارد و از نظر بیماری‌ها نیز بیماری‌های واگیردار به خصوص وبا به شدت در حال گسترش است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه بر اساس بررسی‌های تیم ارزیاب این جمعیت نمی‌توانیم حجم بسیار وسیعی از مواد غذایی را برای مردم قحطی‌زده سومالی به دلیل نبود انبار به آنجا ارسال كنیم، افزود: جمعیت هلال احمر تصمیم دارد در فاز نخست برای اردوگاه 400 هزار نفری آوارگان سومالیایی كه در مرز كنیا مستقر هستند یك كمپ درمانی ایجاد كند و در فاز بلندمدت برای ساخت انبار و خانه‌های بهداشت در این كشور اقدام كند.

* داروهای شركت‌های داروسازی را برای كمك به مردم سومالی می‌پذیریم

فقیه در پاسخ به این پرسش كه آیا مردم می‌توانند داروهای منازل خود را برای كمك به مردم قحطی‌زده سومالی به جمعیت هلال احمر اهداء‌ كنند و همچنین آیا برخی افراد می‌توانند به صورت داوطلبانه به این كشور به صورت داوطلبانه به این كشور اعزام شوند، گفت:‌ به دلیل اینكه دارو باید ثبت شود و این تقسیم‌بندی‌ها امكانپذیر نیست و كاملأ غیرقابل پذیرش است نمی‌توان داروهای مردمی را پذیرفت ولی شركت‌های داروسازی می‌توانند برای اهدای داروهای مختلف از جمله مكمل‌های تقویتی و پروتئینی آمادگی خود را به جمعیت هلال احمر اعلام كنند.

وی بیان داشت: در موضوع اعزام افراد داوطلب نیز در زمانی كه بخواهیم در اردوگاه آوارگان سومالیایی در مرز كنیا در "دادا " كمپ درمانی ایجاد كنیم حتماً از داوطلبان امدادگر، نجاتگر، پزشك و پرستار بهره می‌بریم.

فقیه در پاسخ به پرسش مجری برنامه در موضوع چگونگی فعالیت جمعیت هلال احمر در روز جهانی قدس نیز گفت: جمعیت هلال احمر در ماه مبارك رمضان در روز 31 مرداد به عنوان روز همبستگی ملت ایران با مردم قحطی‌زده سومالی و همچنین در روزهای قدس و عید فطر با همكاری پایگاه‌های كمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج مستضعفین فعالیت‌های جمع‌آوری كمك‌های مردمی را انجام می‌دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه این جمعیت به عنوان یك NGO غیردولتی به حساب می‌آید از تصویب 25 میلیون دلار كمك از طرف دولت برای اختصاص به مردم قحطی‌زده سومالی قدردانی كرد و افزود: برخی مراجع نیز ثلث امام را به مقلدین خود اجازه داده‌اند تا برای كمك به مردم قحطی‌زده سومالی تخصیص دهند و علاوه بر آن مراجعی مانند آیت‌الله مكارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله وحید خراسانی خود نیز كمك‌های نقدی برای مردم قحطی‌زده سومالی پرداخت كرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha