سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: جایگاه پرستاران برای آموزش مردم به منظور پیشگیری از بروز و كاهش عوارض بیماری‌ها در كشور تعریف نشده است و متأسفانه عمده اعتبارات بخش سلامت صرف هزینه های گزاف درمان و خدمات بالینی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری،محبوبه نگهبان افزود: به جز واكسیناسیون كه در كشور ما پوشش مناسبی دارد سایر هزینه‌های حوزه سلامت بیشتر صرف خدمات بالینی و درمانی می‌شود و متأسفانه با وجود دانش و تربیت پرستاران برای ارائه خدمات پیشگیرانه و آموزش مردم از این ظرفیت بزرگ در كشور استفاده درستی نمی‌شود.

وی گفت: از نظر پرسنلی نیز بیشترین فعالیت پرستاران در بخش درمان و بالین است و متأسفانه پرستاران سهم اندكی در پیشگیری از بروز بیماریها در جامعه دارند، علت آن هم این است كه جایگاه فعالیت پرستاران در عرصه پیشگیری و آموزش به مردم تعریف نشده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شیراز افزود: به طور مثال در شهر شیراز كلینیك‌های مشاوره« وارفالین» كه خدمات آموزشی را به بیماران قلبی و عروقی برای استفاده درست داروهای ضد انعقادی می‌داد با حضور موثر پرستاران داشتیم اما به تدریج پزشكان این كار را هم از پرستاران گرفتند و فعالیت پرستاران در این عرصه نیز محدود شد.

وی گفت: خدمات دیگری هم با فعالیت پرستاران برای آموزش و پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها مانند خدمات مشاوره و كلینیك دیابت و بیماری‌های مقاربتی در برخی شهرها مانند شیراز دیده شده اما مسئله این است كه این خدمات اولاً به صورت شرح وظایف مشخص تعریف نشده‌اند و حتی اگر برخی پرستاران نیز وارد این عرصه‌ها شوند خدمات آنها تعرفه‌گذاری نشده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: پرستاران در دوران تحصیل آموزش‌های وسیعی را برای تأمین بهداشت و سلامت جامعه، پیشگیری از بروز بیماریها، كاهش عوارض بیماری با آموزش قبل و بعد از عمل‌های جراحی دیده‌اند اما متأسفانه از این ظرفیت عظیم در كشور كه می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های سنگین درمانی را كم كند، هیچ بهره‌ای گرفته نمی‌شود.

نگهبان گفت: عمده فعالیت پرستاران كار در بخش بالین و بیمارستانهاست كه آن هم با كمبود شدید نیرو و سختی كار زیادی همراه است و این خدمات نیز بدون در نظر گرفتن تعداد استاندارد نیرو به بیماران ارائه می‌شود.

وی افزود: عرصه مهم دیگری كه پرستاران آماده‌اند تا در آن نقش ایفا كنند ارائه خدمات بازتوانی به بیماران بعد از عمل‌های جراحی یا درمانهای اولیه است اما متأسفانه كمتر دیده شده است كه مسئولان به این بخش از خدمات پرستاری در كشور توجه كنند.

وی ادامه داد: مهمترین پیش نیاز ارائه این خدمات در جامعه توجه، همت و برنامه‌ریزی مسئولان برای اجرای آن است و البته باید ردیف‌های شغلی برای خدمات آموزشی، پیشگیرانه و بازتوانی پرستاران دیده شود و بعد از آن باید این نوع خدمات پرستاری تعرفه مشخص نیز داشته باشد.

وی تأكید كرد: بسیاری از عوارض بعد از عمل‌های جراحی مانند آمبولی یا پنومونی با آموزش بیماران قبل و بعد از عمل قابل كنترل است، ‌همچنین بیماری‌های شایعی مانند دیابت كه به علت تشخیص دیرهنگام عوارض سنگینی مانند قطع عضو و كوری را به دنبال دارد با آموزش به موقع به جامعه تا حد بسیار زیادی می‌تواند كاهش پیدا كند.

وی گفت: خدمات پرستاری فقط مراقبت در بالین و در بیمارستان نیست. خدمات پرستاری باید بعد از ترخیص بیمار در منزل هم ادامه پیدا كند و تا زمانی كه حداكثر بازتوانی حاصل شود پیگیری شود تا هم بیماران در زمان سریعتری بهبود پیدا كنند و بتوانند به محیط كار، جامعه و تولید بازگردند و هم از بسیاری از هزینه‌های سنگین درمانی كه به مردم و دولت تحمیل می‌شود، كاسته شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha