چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 31876
سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش با بیان این که روزه داری بهترین فرصت برای درمان کبد چرب است، گفت: تمام روزه داران بویژه افراد با مشکلات گوارشی با پرهیز از حجیم خواری و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده افطار و سحر بدون بروز هیچ مشکلی می‌توانند تمام روزه‌های خود را بگیرند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به بایدها و نبایدهای روزه داری در بیماران گوارشی اظهار داشت: این بیماران در تمام طول سال بویژه ایام ماه مبارک رمضان باید از حجیم خواری و مصرف غذاهای چرب و محرک مانند فست فودها، نوشابه، قهوه، گوجه فرنگی، سس، شکلات، ترشی، ادویه جات، خیارشور و سرکه پرهیز کنند.

وی با اشاره به داروهای رایج در درمان مشکلات گوارشی ادامه داد: بهترین زمان مصرف داروی امپرازول و پنتوپرازول برای بیماران یك ساعت قبل از غذا است که در ماه رمضان باید یک ساعت بعد از افطار مصرف کنند و برنامه سحری خود را طوری تنظیم کنند که یک ساعت قبل از اذان صبح این دارو را مصرف کنند.

دکتر دریانی در رابطه با باورغلطی که بیماران گوارشی نسبت به کشیدن سیگار و خوابیدن بعد از افطار دارند، گفت: بعضی از افراد بر این باورند که کشیدن سیگار و خوابیدن بعد از افطار به زود هضم شدن غذا کمک می‌کند در صورتی که نه تنها کمک نمی‌کند بلکه باعث باز شدن دریچه‌ی معده و بازگشت غذا از داخل معده به مری شده که این خود باعث تشدید رفلاکس می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کسانی که مبتلا به زخم معده هستند با مراجعه و تشخیص پزشک و در صورت کنترل بیماری با مصرف امپرازول در هنگام سحر می‌توانند روزه بگیرند در غیراین صورت با فعال بودن بیماری باید برای درمان آن اقدام کنند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه افراد مبتلا به اختلالات روده‌ی بزرگ، گرفتن روزه برای آنها نه تنها مضر نیست بلکه بسیار مفید است، گفت: این افراد به دلیل آن که در زمان مصرف غذا دچار اسهال و نفخ شکم می‌شوند به همین جهت توصیه می‌شود روزه بگیرند تا معده آنها استراحت کند و موجب بهبودی بیماری شود.

روزه‌داری بهترین فرصت برای درمان کبد چرب

وی با اشاره به شیوع کبد چرب در70 درصد افراد چاق اظهار داشت: این عارضه معمولا بدون علامت و به صورت اتفاقی ظاهر می‌شود که درمان اساسی آن کمبود وزن و کاهش پرخوری است که به موجب آن روزه نه تنها برای افراد مضر نیست بلکه مفید هم است به همین جهت توصیه می‌شود این افراد در زمان افطار از پر خوری، مصرف تخم مرغ، غذاهای پرچرب و نمک خود داری کنند.

روزه داری بیش از 14 ساعت برای مبتلایان سنگ کیسه صفرا مضر است

دکتر دریانی در ادامه بروز سنگ کیسه صفرا را در 80 درصد موارد بدن علامت دانست و افزود: افردی که توسط سونوگرافی و به صورت اتفاقی متوجه سنگ کلیه خود می‌شوند و بدون علامت هم هستند در صورتی که زمان روزه از 14 ساعت تجاوز نکند ودر صورتی که در زمان افطار پرخوری نکنند، می‌توانند روزه بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به علت کاهش مصرف آب و فعالیت جسمانی در ماه رمضان افراد مبتلا به یبوست می‌شوند که توصیه می‌شود میوه‌هایی مانند هلو، شلیل، انگور و سبزیجات مصرف کنند زیرا این میوه‌ها می‌توانند در روده تبدیل به آب شده و باعث رفع یبوست شوند.

این فوق تخصص گوارش در پایان توصیه کرد: بیماران گوارشی بهتر است در سفره‌ی افطار خود خرما، شیر، نان و پنیر و گردو جای دهند و همچنین فاصله زمانی برای خوردن سحری به اندازه‌ی کافی باشد به علت آن که مطالعات نشان داده شده است که سریع غذا خوردن در هنگام سحر موجب آسیب رساندن به دستگاه گوارش و ایجاد یبوست در فرد می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha