سلامت نیوز: سرپرست اداره ارزشیابی مراكز درمانی وزارت بهداشت از ابلاغ استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌های كشور به تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی در اسفند ماه سال گذشته و الزام بیمارستان‌ها به اقدام برای اجرای این استانداردها از سال جاری خبر داد و گفت: رعایت استانداردهای اعتباربخشی، بیمارستان‌ها را در مسیر صحیح ارایه خدمات و پاسخگویی قرار می‌دهد.

مژده رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین اخبار و اقدامات انجام شده در مورد ارزشیابی بیمارستان‌ها در سال 1390، گفت: اكنون ارزشیابی بیمارستان‌ها براساس چك لیستی صورت می‌گیرد كه در سال 1376 به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور ابلاغ و در دو نوبت نیز با ابلاغ شاخص‌های كیفی در سال 82 و تاكید بر چند محور كلیدی در سال 85، نسبت به ارتقاء و تكمیل آن اقدام شده است.

وی ادامه داد: گرچه اجرای این دستورالعمل از زمان ابلاغ تاكنون با بهبود وضعیت بیمارستان‌ها همراه بود، اما بدیهی است كه با گذشت زمان و ایجاد تغییرات گسترده در نیازها، تقاضاها و مدیریت بخش سلامت، بازنگری و به روز سازی آن، امری ضروری و تردید ناپذیر به شمار می‌رود. این مهم ازسال 1386 در دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، آغاز شد.

رمضانی ادامه داد: به این ترتیب در پی تلاش گسترده و با مشاركت كارشناسان و صاحب نظران عرصه‌ها و سطوح مختلف نظام سلامت و بهره‌گیری از دانش روز ایران و جهان، استانداردهای مربوطه در قالب مجموعه‌ای تحت عنوان «استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان در ایران» تدوین و در اسفند ماه سال 1389 جهت اجرا در تمامی بیمارستان‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور ابلاغ شد.

 ارزشیابی بیمارستان‌ها در سال 91 بر اساس چك لیست جدید

به گفته وی، براساس این ابلاغیه، بیمارستان‌ها مكلف شده‌اند در سال 1390 نسبت به اجرای استانداردهای یاد شده اقدام كرده و خود را برای سال 1391 كه چك لیست جدید، مبنای عمل قرار خواهد گرفت، آماده كنند.

رمضانی با بیان اینكه استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان در ایران در 37 بخش و واحد بالینی و غیربالینی تنظیم شده است، ادامه داد: این استانداردها با تاكید بر رعایت حقوق گیرندگان خدمت، ارتقای مستمر كیفیت خدمات و ایمنی بیماران و كاركنان، بیمارستان‌ها را در مسیر صحیح ارائه خدمات و پاسخگویی قرار داده و به مسولان و مردم این آرامش خاطر را خواهد داد كه مراكز مذكور با برقراری سیستمی جامع و هوشمند، تمامی اقدامات لازم را برای ارائه هرچه بهتر خدماتی كیفی و ایمن، انجام خواهند داد.

وی افزود: اما باید توجه داشت كه تغییرات مورد نظر بسیار گسترده بوده و دستیابی به تمامی آنها به یكباره میسر نخواهد بود؛ لذا هدف ما این است كه اطمینان حاصل كنیم مسئولان و كاركنان در همه سطوح به ویژه در بیمارستان‌ها تمام مساعی و تلاش خود را جهت استقرار استانداردهای مذكور به كار گرفته و با سرعتی منطقی و قابل قبول در این مسیر گام برمی‌دارند.

تشكیل تیم‌هایی از كارشناسان و متخصصان ستاد وزارت بهداشت برای بازدید از اورژانس‌های بیمارستانی

رمضانی درباره تشكیل تیم‌های بازرسی ویژه جهت بازدید از اورژانس بیمارستان‌ها، گفت: نظر به اینكه ساماندهی اورژانس‌ها یكی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت به شمار می‌رود، تیم‌هایی متشكل از كارشناسان و متخصصان ستاد وزارتخانه‌، نسبت به بازدید اورژانس بیمارستان‌ها و ارزیابی وضعیت آنها مبادرت كرده و نتیجه بررسی صورت گرفته به صورت مكتوب به مقام وزارت، معاون درمان، دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان و دانشگاه‌های علوم پزشكی مربوطه اعلام خواهد شد. به این ترتیب علاوه بر مشخص شدن چگونگی عملكرد دانشگاه‌ها در حوزه ارزشیابی بیمارستانی، میزان پاسخگویی مسئولان بیمارستان در قبال نحوه مدیریت و ارائه خدمات در بیمارستان نیز مشخص شود.

سرپرست اداره ارزشیابی مراكز درمانی وزارت بهداشت در پایان گفت: پیگیری مشكلات و نقایص گزارش شده از اورژانس‌های بیمارستانی تا رفع كامل آنها از سوی مسولین مربوطه، ادامه خواهد داشت و نتایج آن در ارزشیابی نهایی بیمارستان نیز لحاظ خواهد شد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha