سلامت نیوز: دبیر انجمن داروسازی بالینی هشدار داد: مصرف طولانی مدت داروهای ضد درد غیراستروئیدی ممكن است باعث نارسایی كلیه و در نهایت دیالیزی شدن افراد ‌شود.

دكتر رامین ابریشمی درگفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار كرد: ایبوبروفن، آسپرین و انواع تركیبی مسكن مانند نوبافن احتمال ابتلای افراد به ویژه زنان را به بیماریهای كلیوی افزایش می‌دهد. نارسایی كلیه در میانسالی بروز می‌كند چرا كه ابتلا به این بیماری بستگی به كل دارویی دارد كه بیمار در طول عمر حود مصرف كرده است.

وی با بیان اینكه پزشكان در موارد نادر داروهای ضد درد را به مدت طولانی برای بیماران تجویز می‌كنند، تاكید كرد: متاسفانه بیمارانی كه مصرف این نوع داروها برای آنان در كوتاه مدت تجویز می‌شود پس از پایان دوره درمانی خود خودسرانه مصرف مسكن‌ها را ادامه می‌دهند و به بیماریهایی مانند عوارض گوارشی، كلیوی و قلبی دچار می‌شوند.

دبیر انجمن داروسازی بالینی افزود: داروهایی مانند بروفن و ناپروكسن به دلیل اثر شیمیایی و فیزیولوژیك كه روی بدن می‌گذارند باعث ابتلای افراد به بیماری‌های معده می‌شوند.

ابریشمی در پایان درباره تفاوت داروهای ایبوبروفن و ژلوفن اظهار كرد: هایپوبروفن، ماده موثره هردوی این داروهاست. هم ژلوفن و هم ایبوپروفن برعملكرد معده تاثیر یكسانی می‌گذارند چون مولكول دارویی آنها یكسان است و تنها ظاهر این داروها با یكدیگر متفاوت است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha