چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 31897
سلامت نیوز: اگر تاكنون این سوال به ذهنتان رسیده كه آیا داروها هم می‌توانند موجب چاقی شوند یا خیر، باید بگوییم كه پاسخ مثبت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مشاوران علوم پزشكی دپارتمان طب داخلی در موانتا موی سیتی كشور هند در مقاله جدیدی تاكید كردند كه داروها هم می‌توانند فرد را چاق كنند .

به گزارش پایگاه اینترنتی هلت می‌آپ، داروهایی كه می‌توانند موجب افزایش وزن شوند شامل استروئیدها، داروهای ضد روان‌پریشی، ضد صرع، ضد افسردگی و داروهای ضدمیگرن هستند. همچنین داروهای دیابت همانند انسولین و برخی قرص‌های خوراكی نیز می‌تواند موجب اضافه وزن شوند.

داروهای چاق كننده عبارتند از:

داروهای آلرژی: این داروها حاوی «دیفن‌هیدرامین» هستند كه مانند اكثر داروهای سرفه موجب سرگیجه می‌شوند و در نتیجه فعالیت مصرف كننده را كاهش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود از پزشكان بخواهید داروهایی را برایتان تجویز كند كه موجب سرگیجه نشوند.

داروهای افسردگی: برخی از این داروها روحیه افراد را بالا برده و در نتیجه اشتهای آنها را افزایش می‌دهند. در این مورد هم تغییر دارو طبق تجویز پزشك می‌تواند كارساز باشد.

قرص‌های ضد بارداری: این قرص‌ها به سادگی موجب اضافه وزن و چاقی می‌شوند. به منظور جلوگیری از این معضل مصرف قرص‌های حاوی استروژن پایین و یا قرص پروژستین توصیه می‌شود.

قرص‌های خواب‌آور: قرص‌های خواب‌ كه بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها فروخته می‌شود می‌توانند عامل اصلی افزایش وزن باشند. در این زمینه برای رفع بی‌خوابی حتما با پزشك مشورت كرده و داروهایی را كه او تجویز می‌كند، استفاده نمایید.

داروهای میگرن: داروهای میگرن میل به خوردن و اشتهای فرد را افزایش می‌دهند. برخی از این داروها مثل «اولین‌زیپین» بیشترین تاثیر را در افزایش وزن دارد. در این موارد توصیه می‌شود با نظر پزشك از داروهایی استفاده كنید كه به كاهش وزن یا حفظ وزن طبیعی كمك می‌كنند.

استروئیدها: بسیاری ازداروهای  استروئیدی OTC (بدون نیاز به نسخه پزشك) احساس گرسنگی شدیدی در افراد ایجاد می‌كنند. استروئیدها در واقع تقویت‌كننده‌ اشتها هستند ون موجب افزایش وزن می‌شوند. اگر ناچار هستید كه از این داروها استفاده كنید حتما رژیم غذایی صحیح و متعادل و ورزش منظم را در برنامه زندگی روزانه خود جای دهید.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha