سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت از اختصاص 30 میلیارد تومان برای تولید 16 داروی جدید بایوتكنولوژی یا نانوتكنولوژی برای درمان سرطان و بیماری‌های صعب العلاج خبر داد و گفت: فاكتور 7 نوتركیب و داروی سالمترول ایرانی برای درمان آسم امسال برای اولین بار به بازار می‌آید.

مصطفی قانعی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: طرح تولید 16 داروی جدید ایرانی كه تاكنون وارداتی بوده و با ارز بسیار بالا وارد كشور می‌شده است تدوین شده است و قرار است هفته آینده طی جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت قرارداد تعیین مجری تولید این داروها بسته شود و امیدواریم طی یك پروسه یك تا دوساله موفق به تولید این داروها برای اولین بار در كشور بشویم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد:‌ فاز اول تولید داروهای جدید در كشور در دوره جدید وزارت بهداشت سال گذشته آغاز شد كه نتیجه آن تولید یك داروی جدید برای بیماران خونی شامل فاكتور 7 نوتركیب و یك داروی جدید ایرانی برای درمان آسم به نام سالمترول بود، این داروها اكنون در مرحله تولید انبوه در شركت‌های داروسازی است و امیدواریم نیمه دوم امسال شاهد ورود این داروهای ایرانی به بازار باشیم.

وی اضافه كرد: عمده داروهایی كه با عقد قرارداد با مجری‌های داخلی به دنبال تولید آنها هستیم، داروهای گران قیمت و ارزبر هستند كه برای ورود آنها سالانه میلیون‌ها دلار زیادی به بیماران و دولت تحمیل می‌شود به همین علت درصددیم كه در فاز دوم تولید داروهای جدید در كشور كه شامل 16 داروی گران قیمت وارداتی است بیشتر به سمت تولید داروهای ضد سرطان و داروهای درمان بیماریهای صعب العلاج مثل ام اس،‌ داروهای درمان آترواسكلروز و بیماریهای سیستم اعصاب می‌رویم.

قانعی گفت: 90 درصد مجریان تولید این داروهای جدید در كشور مراكز تحقیقات و مراكز رشد دارویی دانشگاه‌های علوم پزشكی و دولتی هستند اما چون هنوز این مجریان به صورت نهایی مشخص نیستند نمی‌توانیم نام آنان و نام داروهایی كه قرار است طی این پروسه دو ساله تولید شوند را اعلام كنیم.

وی افزود: وزارت بهداشت برای تولید این داروها در كشور 30 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است كه به صورت مرحله‌ای به تولیدكنندگان به میزان پیشرفت در تولید دارو بر اساس قرارداد منعقد شده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: اختصاص این اعتبار علاوه بر اینكه زمینه تولید داروهای گران قیمت وارداتی و كمك به درمان بیماران صعب العلاج را فراهم می‌كند،؛ حسن بزرگ دیگری هم دارد و آن جذب نخبگان كشور در مراكز تحقیقاتی برای تولید این داروهاست.

وی گفت: این كار باعث شده است كه علاوه بر جذب نخبگان داخلی فعال در عرصه تولید داروهای بایو، نانو و درمان بیماریهای صعب العلاج جذب این پروژه شوند حتی شاهد بازگشت و جذب نخبگان ایرانی از خارج از كشور هستیم و ما حتی یك نفر متخصص و نخبه فعال در عرصه تولید داروهای نانو، بایو و درمان این بیماریها در كشور نداریم كه بیكار باشد مگر اینكه نخبه بودن آنها فقط به علت نمره شان در مدرك تحصیلی باشد و واقعاً كار بلد نباشند.

قانعی اضافه كرد: یكی دیگر از دلایل جذب نخبگان در این پروژه‌ها این است كه آنها به خوبی می‌دانند این پروژه‌ها با دقت انتخاب شده و بعد از تولید دارو و محصول جدید در كشور مشتری تضمینی دارد و خود وزارت بهداشت مشتری آن محصول است.

وی تأكید كرد: هم اعتبار مناسب برای تولید داروهای جدید اختصاص داده شده و هم تضمین خرید محصول نهایی در بازار وجود دارد. این محصولات دارویی نیز با دقت و با توجه به نیاز كشور و ارزبری داروهای وارداتی انتخاب شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha