وزیر بهداشت گفت: به 1700 پزشك عمومی برای فعالیت در طرح پزشك خانواده در روستاها نیاز مبرم داریم و برای توزیع مناسب نیرو در روستاها تا 3500 فضای شغلی خالی برای پزشكان عمومی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی، امروز در چهارمین همایش مسئولان كارآفرینی وزارت بهداشت،‌ افزود:‌ ما در گروه رشته‌های پزشكی و پیراپزشكی با وجود بیكاری تعداد زیادی از فارغ التحصیلان با فرصت‌های شغلی خالی زیادی نیز مواجه هستیم به عنوان مثال برای ماماها حدود 2 هزار ظرفیت شغلی خالی داریم اما ماماهای بیكار به علت شرایط زندگی قادر به رفتن به مناطق مورد نیاز ما نیستند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز چنین مشكلاتی باید به تربیت نیروی بومی اقدام كنیم مانند تجربه موفق بهورزان كه از افتخارات نظام سلامت كشور است و با وجودی كه 20 سال پیش با اجرای این طرح افراد با تحصیلات ابتدایی پس از یك دوره آموزش بكارگیری می‌شدند اما اكنون با ارتقای سطح سواد و توقع جامعه بهورزی به سطح كاردانی ارتقا یافته است.
وزیر بهداشت اضافه كرد:‌ یكی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای هماهنگ شدن نظام آموزشی با نیاز جامعه اعمال تغییراتی است در سیستم كارورزی دانشجویان رشته‌های گروه پزشكی كه با همین نگاه تغییرات آن در حال تدوین است.
وی گفت:‌ راهنمایی و هدایت فارغ‌التحصیلان و دانشجویان به سمت ایجاد شغل‌های پایدار و مورد نیاز جامعه نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت است كه با ایجاد كلینیك‌های اشتغال از امسال در 10 دانشگاه علوم پزشكی كشور فعال می‌شود، این مراكز باید فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف را به تناسب شغلشان به فعالیت در عرصه‌های جدید از جمله كار در صنایع غذایی، جاده‌ها و فعالیت در مناطقی كه با بحران‌های خاص مواجهند، هدایت كنند.
باقری‌لنكرانی افزود: فعالیت در عرصه‌های جدید فناوری از جمله زیست فناوری نیز باید مورد توجه باشد، سال گذشته با سرمایه‌گذاری یك میلیارد تومانی توانستیم 5 محصول جدید بیوتكنولوژی را در كشور تولید كنیم، تولید یك گرم محصول نوتركیب 10 تا 40 دلار قیمت دارد و سال گذشته با تولید 5 فرآورده از این نوع 20 میلیارد تومان فروش این محصولات را داشتیم.
وی گفت: تولید داروهای شیمیایی و حتی داروهای سنتی نیز از دیگر زمینه های فعالیت و شغل پایدار است، به همین منظور امسال مراكز رشد داروهای سنتی و طب گیاهی را در كشور افتتاح می‌كنیم در زمان حاضر 200 نوع محصول دارویی گیاهی ثبت شده در كشور داریم اما با توجه به تنوع گیاهی كشور و ارزش افزوده آن این نوع فعالیتها نیز می تواند بسیار سود آور و اشتغال زا باشد.
وی افزود: علاوه بر آن ما در یك گذر سلامتی به سر می‌بریم و جامعه ایران به سرعت به سمت پیر شدن در حركت است، قسمت بزرگ هرم سنی كشور ما اكنون در اختیار 10 تا 15 ساله‌هاست و این گروه سنی 40 سال آینده جمعیت بالای سالخوردگان كشورند، 15 سال پیش جمعیت سالخوردگان كشور 5/1 میلیون نفر بود اما اكنون 5/6 میلیون سالخورده بالای 65 سال داریم و این افراد نیازمند مراقبت‌های خاص و پیشگیری سلامت محور هستند و این عرصه‌ای است كه نیازمند نیروی انسانی ماهر است.
وزیر بهداشت اضافه كرد: وزارت بهداشت برای ارائه خدمات مناسب به سالمندان در منزل در صدد تدوین طرح جامع سلامت سالمندان است و آیین نامه اجرایی این كار تدوین می‌شود.
وی درباره اعزام نیرو كار به خارج از كشور گفت: به هیچ‌وجه مایل نیستیم نیروهای كاری را برای اجرای كارهایی به خارج اعزام كنیم كه در معرض خطر قرار می‌گیرد و در هر شرایطی حفظ كرامت و سلامت شهروندان ایران برای ما اولویت دارد و گر چه هر كس خودش آزاد است كه برای كار به هر جای دنیا بروند ولی ما ترویج كننده این نوع مشاغل نیستیم بلكه مشاغلی را در خارج كشور ترویج می‌دهیم كه كرامت و سلامت ایرانیان را حفظ كند.
باقری لنكرانی گفت:‌ با اجرای طرح‌های كارآفرینی تاكنون حدود 15 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است البته همه آن‌ها ایجاد شغل برای افراد بیكار نبوده است و عده‌ای با اجرای این طرح‌ها در صدد بهبود شرایط كاری و افزایش درآمد خود بوده‌اند با این حال تا 2 یا 3 ماه آینده این میزان به حدود 28 هزار نفر می‌رسد.
وی افزود: برای اجرای این طرح‌ها تاكنون 170 میلیارد تومان هزینه شده است و برای اجرای كامل طرح‌های پیشنهادی حدود 460 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌شود اما نباید رقم ریالی دریافت این اعتبارات ملاك ارزیابی باشد بلكه دانشگاه یا استانی كه با رقم كمتر شغل بیش‌تر ایجاد كند باید بیش‌تر مورد تشویق قرار گیرد.
وی گفت: خدمات تخصصی و سطح 3 درمانی بسیار پرهزینه و نیازمند تجهیزات گران قیمت هستند اما خدمات سطح یك و دو را می‌توان با هزینه بسیار اندك و با سرمایه نیروی انسانی انجام داد و البته این خدمات مورد نیاز افراد بیش‌تری در جامعه هستند.
وی افزود: كارآفرینی حالا حالا بحث روز كشور است و با تا 40 سال آینده برای ایجاد مشاغل جدید در كشور كار داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha