چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
سلامت نیوز : قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ راهبرد اساسی مبارزه با مواد مخدر در كشور پیشگیری اولیه از اعتیاد است طوری كه اگر باران مواد مخدر هم ببارد، كسی به آن آلوده نشود. طاها طاهری درباره وضعیت كنترل و مبارزه با مواد مخدر در كشور اظهار كرد: مواد مخدر یك مساله جدی برای كشور ما است و نظام نیز پس از 2 دهه، برای مبارزه با آن دارای استراتژی مشخص شده است و حاصل این استراتژی ایجاد یك پدافند قوی در داخل كشور است.

در واقع راهبرد اساسی مبارزه با مواد مخدر در كشور پیشگیری اولیه از اعتیاد است، طوری كه اگر باران مواد مخدر هم ببارد، كسی به آن آلوده نشود. وی اضافه کرد: برای مبارزه با موادمخدر 4 محیط شناسایی شده و برنامه‌های مشخصی برای مصون‌سازی این 4 محیط در نظر گرفته شده است. افزایش ارزش‌های معنوی نیز مهم‌ترین اقدامی است كه باید در این زمینه انجام بدهیم زیرا تجربه نشان داده است كه یك اتفاقی باید در درون افراد بیفتد كه از رفتن به سوی منكرات از جمله مواد مخدر پرهیز كنند.

طاهری درباره وضعیت اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد گفت‌: واقعیت این است كه اجرایی شدن طرح به كندی پیش می‌رود و دلیل هم جهل مجریان نسبت به موضوع است. متاسفانه رده‌های میانی و كارشناسان مجری در دستگاه‌های مختلف هنوز نسبت به مساله و طرح آگاهی عمیق و كافی ندارند، البته در حد توانایی و بضاعتی كه داریم سعی می‌كنیم همه را توجیه كنیم ولی برخی نمی‌خواهند توجیه شوند. وقتی كمیسیون بهداشت مجلس مسؤول حفظ سلامت و بهداشت كشور است، چرا نباید نسبت به معضل مواد مخدر كه پیش از هر مساله‌ای سلامت كشور را تهدید می‌كند، توجه كند؟ وی ادامه داد: مشكل فقط به مجلس محدود نمی‌شود. در جامعه پزشكی نیز افراد زیادی را می‌شناسیم كه به راه درمان محدودی اعتقاد دارند و به طور مثال، درمان غیردارویی را قبول ندارند.
در حالی كه هم‌اكنون یك جمعیت  400 هزارنفری در كشور وجود دارد كه بدون دارو پاك شده‌اند. قائم مقام ستاد مبارزه بامواد مخدر درباره توجه نمایندگان مجلس به موضوع كنترل و مبارزه با موادمخدر گفت: هر وقت ما خواستیم برای توضیح به مجلس برویم، گفتند شأن مجلس پایین‌تر از وزیر نیست و ما را نپذیرفتند. سوال من هم این است سهمی را كه مقام معظم رهبری فرمودند قوا در این زمینه بپردازند، آیا مجلس پرداخته است؟

من با تمام ارادتی كه به نمایندگان تهران دارم می‌خواهم بپرسم چقدر به حوزه مواد مخدر پرداخته‌اند؟ می‌دانم كه مجلس هم كارهای زیادی دارد و مشكلات كشور زیاد است. قصد ندارم مجلس را زیر سوال ببرم، ولی واقعیت این است كه قوه مقننه اقدام جدی در این زمینه انجام نداده است، البته می‌پذیرم ما هم مقصریم كه در حوزه آگاه‌سازی مسؤولان و كارشناسان و حساس‌سازی آنها كوتاهی كرده‌ایم و باید تلاشمان را بیشتر كنیم. طاهری درباره اقدامات دولت در حوزه كنترل و مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: اقدام‌های دولت مشخص است. موفقیت‌های ما در برنامه چهارم توسعه نشان داده شد.

 به گفته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزایش ظرفیت درمانی كشور، باز شدن دست بخش خصوصی برای مداخله در درمان،‌ توسعه شبكه سازمان‌های مردم‌نهاد، سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، افزایش فوق‌العاده فعالیت رسانه‌ای، حضور مستمر استانداران در شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اجرای اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر نشان‌دهنده اهتمام دولت به مساله مواد مخدر است.

 طاهری در عین حال با بیان اینكه در داخل دولت برخی دستگاه‌ها كم‌كاری كرده‌اند، این كم‌كاری نیز به دلیل مشكلات ساختاری در دستگاه‌ها بوده است، ادامه داد: من فكر می‌كنم وقت آن رسیده است كه دستگاه‌های كم‌كار را به مراجع بالاتر معرفی كنیم و اگر با تعدادی از افراد متخلف برخورد شود، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
منبع:روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha