سلامت نیوز :دبیر انجمن سلامت و بهداشت روان جامعه گفت: تنها 20 درصد افرادی که به شیشه اعتیاد دارند، اراده می‌کنند که به سلامتی برگردند.

منصور قاسم زاده در گفت‌وگو با برنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: آنچه مسلم است اعتیاد به مواد صنعتی از نوع اعتیادهایی است که به شدت فرد را هم از نظر فیزیولوژیک و هم از نظر روانی درگیر می کند.

وی در ادامه درباره چگونگی درمان این افراد خاطر نشان کرد: طبیعتا مهم این است که درمان باید در زودترین فرصت ها به وجود آید، چراکه درمان این نوع اعتیادها از نوع درمان های بسیار سخت است، زیرا وابستگی شیمیایی که نسبت به مواد در بدن و روان فرد به وجود می آید، در نوع خود از بالاترین وابستگی هاست و برای درمان آن نیاز به همکاری و اراده بالا از طرف خود بیمار، خانواده و گروه دوستان باید وجود داشته باشد.

دبیر انجمن سلامت و بهداشت روان جامعه در ادامه با اشاره به این مطلب که تنها 20 درصد معتادان به مواد صنعتی مانند شیشه انگیزه بازگشت به سلامت دارند، تصریح کرد: با توجه به آماری که از میزان بازگشت معتادان به سلامت و یا بازگشت به اعتیاد ارائه می شود، در مورد مواد صنعتی کراک و شیشه تنها 20 درصد افراد اقدام و اراده به ترک می کنند که اغلب این افراد به اجبار خانواده قدم پیش می گذارند، اما بر اساس آمار 70 درصد از این افراد سابقه بازگشت به اعتیاد دارند.

قاسم زاده با اشاره به این مطلب که معتادان به مواد مخدر صنعتی در ابتدا منکر اعتیاد خود هستند، اظهار داشت: زمانی که خود فرد درگیر این مواد است، کمتر تمایل به ترک دارد و اصولا خانواده برای ترک بیمار قدم بر می دارد. این درحالی است که فرد، اعتیاد خود را انکار می کند و در ابتدا اطرافیان را فریب می دهد که اعتیاد و وابستگی جدی به مواد پیدا نکرده است، اما در صورت ترک و با گذشت زمان بازهم شاهد هستیم که این افراد به اعتیاد رو می آورند، به این دلیل که خودشان به باور وابستگی و اعتیاد نمی رسند.

وی در پایان مهم‌ترین عامل بازگشت به سلامت را انگیزه خود فرد بر شمرد و گفت: برای ایجاد زمینه درمانی، در قدم نخست نیاز به وجود انگیزه بالا در فرد هستیم که این امر مستلزم همکاری خانواده به ویژه همسر و فرزندان فرد است تا تحت پوشش یک تیم درمانگر حرفه ای، به مرور زمان وابستگی به مصرف مواد مخدر صنعتی در فرد از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha