چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
سلامت نیوز:شاید شما هم جزو والدینی باشید که سعی می‌کنند با صحبت با بچه‌ها یا قصه خواندن برای آنها دامنه لغوی‌شان را گسترده‌تر کرده و قدرت تکلم آنها را بهبود ببخشند. اما بد نیست بدانید که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که صحبت كردن با كودكان در هنگام خواب بسیار بیشتر از قصه خواندن قدرت تكلم آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی كه با كودكان در هنگام شب سخن بگویید قابلیت تكلم آن‌ها 6 برابر بهتر از حالتی كه برای آن‌ها داستان می‌خوانید رشد پیدا خواهد كرد حتی اگر كودك شما سن كمی دارد و قادر به حرف زدن نیست زمانی كه صدای شما را می‌شنود و سعی می‌كند به گونه‌ای به آن‌ها پاسخ دهد مهارتهای زبانی و تكلمی او به طرز شگفت‌آوری رشد می‌كند.

در این میان، خیلی از پدر و مادرها هستند که ترجیح می‌دهند کودک را جلوی تلویزیون بنشانند تا صحبت کردن را یاد بگیرد. اما این روش هم نتیجه‌ای جز شکست ندارد چون بررسی‌ها نشان داده که از دوره نوزادی تا 4 سالگی تماشای تلویزیون تقریباً هیچ تأثیری چه مثبت و چه منفی برروی قابلیت‌های تكلمی كودكان ندارد.

بنابراین بهترین روش این است که قبل از خواب با کودکتان صحبت کنید و در مقابل به او اجازه دهید افكار درون ذهن خود را بیان كند حتی اگر در حد چند كلمه بی‌معنی است، چون صحبت كردن بهترین راه تثبیت تکلم در کودکانی است که تازه زبان باز کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha