چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 31919
سلامت نیوز: آلو اكثراً به صورت تازه مصرف می شود؛ اما می توان آن را به كیك ها، سالادها و غذاها اضافه كرد یا به صورت كمپوت و مربا مصرف كرد. نوع خشك این میوه، در جای خشك و خنك یا در یخچال به مدت 6 ماه قابل نگهداری است.

در طب چینی، آب آلو به عنوان «اكسیر صبحانه» برای سم زدایی و شادابی بدن بعد از خواب توصیه شده است.
آلو تقویت كننده و تنظیم كننده دستگاه هاضمه است.

- خوردن آلوی تازه یا پخته و یا كمپوت آن برای درمان بیماران مبتلا به روماتیسم، نقرس و تصلب شرائین مفید است.
- مصرف آلو به صورت پخته برای افراد ضعیف و مسن بهتر است، زیرا آلودی خام دیر هضم می شود.
- آلو در معالجه كم خونی، ضعف و ناتوانی و خستگی جسمی مفید است.
- آلو سرشار از ویتامین های A و C، كروهیدرات (مواد نشاسته ای، آهن، كلیسم و سایر املاح می باشد.
- برگه آلو، بهترین ضد سم است.
- برگه آلو، دستگاه هاضمه را در بدن تنظیم می نماید.
- غنی از منیزیم، سدیم، فسفر و پتاسیم است.
- به مقدار كافی فیبرغذایی را برای بدن تامین می كند.
- در حفظ سلامتی كبد موثر بوده و باعث سم زدایی از سیستم گوارشی می شود. همچنین در مبارزه با عفونت و تب های روده ای بسیار حائز اهمیت است.
- از آنجا كه حاوی مقدار زیادی فسفر است، در افزایش قدرت فعالیت های ذهنی تاثیرگذار می باشد.
- نوشیدن آب آلو در دفع انگل های معده بسیار موثر می باشد.

پژوهشگران معتقدند از آلو می توان به عنوان ضدعفونی كننده غذا استفاده كرد. آلوی خشك خواص ضدمیكروبی دارد كه می تواند خطر آلودگی گوشت را كم كند. افزودن آلو یا عصاره آن به گوشت قیمه شده، به میزان قابل توجهی از رشد میكروب ها جلوگیری می كند.

هر چند ادویه نیز می تواند نقش مشابهی ایفا كند، اما عصاره آلو طعم اندكی دارد و به همین دلیل طعم اصلی غذا را تغییر نمی دهد. افزودن 3 درصد عصاره آلو، بیش از 90 درصد مانع از رشد میكروب ها می شود. آلو به دلیل كمك به مرطوب ماندن گوشت، كیفیت گوشتی را كه دوباره گرم می شود، بهبود می بخشد.

تاثیر آلو در سلامت بدن

1-آلو یكی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام گرفته در سال های اخیر تاثیر پتاسیم را در كاهش فشار خون نشان داده اند. باتوجه به این كه آلو حاوی سدیم كمی می باشد، مصرف متعادل آن در كنترل فشار خون موثر است.

2-یكی دیگر از تركیبات قابل توجه در این میوه فیبر است. فیبرها سبب كاهش سرعت جذب مواد مغذی به ویژه قندها شده و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می دهند. بنابراین مصرف آلو می تواند در كنترل قند خون موثر باشد.

3-یكی از شناخته شده ترین خواص آلو، پیش گیری از یبوست است. این اثر نیز به واسطه وجود فیبر است.

4-فیبر موجود در آلو سبب افزایش رشد و تكثیر باكتری های مفید روده شده كه این امر مانع از رشد باكتری های مضر در داخل روده می شود. در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در داخل روده، اسید بوتیریك تولید می شود كه منشا انرژی برای سلول های روده است و به این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش كمك می كند.

5-گیاه خواران و افرادی كه مقادیر كمی گوشت قرمز مصرف می كنند، خود را در معرض خطر دریافت ناكافی آهن و تهی شدن ذخایر آهن بدن قرار می دهند. فقدان آهن می تواند در نهایت به كم خونی منجر شود كه خستگی مفرط و عدم تمركز از عوارض آن است. ولی باید توجه داشت كه آلو خشك منبع خوب «آهن گیاهی» است.

6-همچنین آشپزها و كسانی كه تمایل ندارند از چربی، كره یا مارگارین در دستورات خود استفاده نمایند می توانند از پوره آلو خشك در دستورات خود نظیر كیك میوه ها، برانی شكلات یا كیك هویج استفاده كنند كه ماهیتی جویدنی و نرم دارند. پوره آلو خشك به حجم و مقدار دستور غذایی می افزاید و در عین حال حاوی چربی هم نیست. بنابراین استفاده از آلو خشك برای افرادی كه باید رژیم كم چربی داشته باشند و تمایل به خوردن «هله هوله» شیرین دارند، مناسب است.
    
منبع: کیهان   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha