چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 31920
سلامت نیوز: گروهی از كارشناسان تغذیه و طب مكمل اطلاعات مفیدی را درباره ویتامین ها و نقش آن ها در بدن ارائه كرده اند كه به شما امكان می دهد درباره نیازهای بدن خود بیشتر بدانید.

بدن انسان شبیه به یك موتور قدرتمند است و درست مثل یك ماشین باید دائماً سوخت مناسب به آن برسد. بدن ما باید به طور مرتب با دریافت ویتامین های مناسب و سازگار احیا شود تا بتواند عملكرد صحیحی داشته باشد و درست كار كند.

ویتامین ها كه به عنوان كاتالیزورها و كوآنزیم ها در بدن عمل می كنند از سلول ها محافظت كرده و نقش های مهمی را در فعالیت های سوخت و سازی بدن ایفا می كنند اما هنوز دانش انسان درباره این تركیبات ضروری و حیاتی بسیار اندك است.

به گزارش پایگاه اینترنتی نشنال ول بیینگ هر یك از ویتامین ها شامل ویتامین A C D E K و انواع ویتامین های B از جمله B1 B2 B3 B5 B6 B9 و B12 نقش منحصر به فرد و جداگانه ای در بدن ایفا می كنند. به استثنای ویتامین های B12 و D3، ویتامین های A B C و E از نوع ویتامین های موجود در رژیم غذایی هستند.
بسیاری از افراد معتقدند كه اگر روزی یك عدد قرص مولتی ویتامین بخورند مریض نمی شوند. یا با رسیدن به 04سالگی باید به عنوان مكمل یك داروی مولتی ویتامین را به رژیم خود بیفزاید. در واقع اگر مولتی ویتامین ها حاوی آهن و مواد معدنی باشند ممكن است مشكلات گوارشی ایجاد كنند. هم چنین برخی از ویتامین ها مثل A D3 E و K به دلیل اینكه محلول در چربی هستند مصرف دوز بالای آن ها می تواند تأثیر سمی روی بدن داشته باشند و موجب بروز تغییرات روانی و نورولوژیكی شوند.

از سوی دیگر، كمبود و فقدان این ویتامین ها نیز می تواند عوارض و پیامدهای جبران ناپذیری برای بدن داشته باشند. نكته دیگری كه باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه افراد با شرایط بدنی متفاوت یا با بیماری های مختلف به رژیم های متفاوت و البته متناسب با بدن خودشان نیازمند هستند بنابراین به جای تجویز شخصی این ویتامین ها، همواره توصیه می شود كه تعیین نوع ویتامین و دوز مورد نیاز آن را به پزشك و درمانگر متخصص واگذار كنید تا با شناخت كافی از نیاز بدن شما آن را تجویز كند.

در این مقاله به منظور پیش آگاهی، عملكرد چند نمونه از ویتامین های مهم در بدن توضیح داده شده است:

- ویتامینA: این ویتامین برای سلامت چشم ها و رشد استخوان ها موردنیاز است. این ویتامین هم چنین به بهبود عفونت ها كمك می كند و با تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت تولید RNA این تأثیر را اعمال می كند. ویتامینA در روغن كبد ماهی، تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات به رنگ زرد، هویج، سیب زمینی شیرین، گرمك، هلو و فلفل زرد و انبه به وفور یافت می شود.

- ویتامینB1: به تبدیل گلوكز به انرژی كمك می كند و در برنج قهوه ای، پوست گندم و خشكبار یافت می شود.

- ویتامینB2: به تبدیل چربی ها، پروتئین ها و قند به انرژی كمك می كند و در تشكیل گلبول های قرمز خون مؤثر است. منبع غنی این ویتامین فرآورده های شیری، عصاره مخمر، گوشت ارگانیك تخم مرغ و قارچ است.

- ویتامینB3: این ویتامین به تنفس سلول های بدن كمك كرده و موجب سلامت پوست و حفظ تعادل قند خون است. منابع اصلی این ویتامین غلات سبوس دار، بنشن ها، ماهی، مرغ، بوقلمون و قارچ هستند.

- ویتامینB5: به تولید هورمون ضداسترس كمك می كند و در تقویت سلامت پوست و مو و اعصاب مؤثر است. این ویتامین در تخم مرغ، مرغ، ماهی و سبزیجاتی مثل قارچ، آووكادو، عدس و دانه آفتاب گردان به وفور یافت می شود.

- ویتامینB9: یا فولیك اسید برای زنان باردار بسیار ضروری است و به ساخته شدن DNA و پروتئین كمك می كند. منابع این ویتامین جگر مرغ، اسفناج، لوبیا قرمز، چغندر، نخود فرنگی، آووكادو و آب كوجه فرنگی هستند.

- ویتامین B6: به عنوان ویتامین ضدافسردگی شناخته شده است كه به خون سازی نیز كمك می كند و برای سوخت و ساز پروتئین و عملكرد سیستم عصبی حیاتی است. منابع اصلی آن شامل گوشت، ماهی آزاد، موز، كلم بروكلی، كلم و تمام سبزیجات با برگ سبز رنگ هستند.

- ویتامین B12: به سلامت سیستم اعصاب و رشد سالم و تولید گلبول های قرمز خون كمك می كند. ویتامینB12 در روده ساخته می شود. این ویتامین تنها در منابع گوشتی یافت می شود و كسانی كه فقط از سبزیجات استفاده می كنند اغلب با كمبود این ویتامین مواجه می شوند.

- ویتامینC: به بهبود بافت ها و شكل گیری استخوان ها و دندان ها كمك می كند و هم چنین سرشار از آنتی اكسیدان است. سبزی و میوه های مثل لیمو، توت فرنگی، طالبی، انگور، نخود، بروكلی، فلفل و مركبات دیگر سرشار از این ویتامین است.

- ویتامینE: مصرف دوز مناسب این ویتامین از سمی شدن كبد جلوگیری می كند و یك آنتی اكسیدان مهم برای حفاظت از سلول ها است. سویا، بروكلی، سبزیجات سبز رنگ، دانه آفتاب گردان، خشكبار و بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.

- ویتامین K: در فرآیند لخته شدن خون مهم است كه بیشتر در خانواده كلم ها، گوجه فرنگی، بنشن از غنی ترین منابع این ویتامین هستند.

- ویتامین D3: برای سوخت و ساز و شكل گیری استخوان ها و دندان ها ضروری است و جذب كلسیم را ارتقا می دهد. این ویتامین براثر تابش نور آفتاب به پوست در بدن تولید می شود. در موارد كمبود نور آفتاب مصرف ماهی، ساردین، تن، تخم مرغ و یا مكمل های این ویتامین توصیه می شود.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha