چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 31921
سلامت نیوز :لابد شما هم شنیده‌اید این اصطلاح را که «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون». از طرفی می‌گویند چشم آینه روح انسان است. اما در عالم پزشکی متخصصان می‌گویند ناخن‌ها می‌توانندروزنه‌ای برای ورود به عالم بدن ما باشندو به عبارتی سلامت یا بیماری بدن ما را نشان دهند. شاید به همین علت است که متخصصان تاکید می‌کنند مراقبت از ناخن‌ها و دانستن زمان مراجعه به پزشک برای حفظ سلامت آنها را از یاد نبریم. به تازگی محققان دانشگاه پزشکی دوک در دورهام آمریکا اعلام کرده‌اند که با مراقبت از ناخن‌هایتان می‌توانید به حفظ سلامت خودتان هم کمک کنید.

برای این کار لازم نیست خیلی زحمت بکشید تنها به چند نکته دقت کنید:

برای اینکه عفونت‌های قارچی از کسی به شما منتقل نشود بهتر است برای گرفتن ناخن و آرایش ناخن تان از وسایل شخصی خودتان استفاده کنید. اگر ناخن‌های شکننده دارید بهتر است به جای استفاده از لاك‌های پولیشی از شلاک استفاده کنید. این ماده از موادی مشابه سیمان‌های دندانی ساخته شده وبا آبرسانی به ناخن از خشکی و شکنندگی آن جلوگیری می‌کندو تا 6 هفته هم دوام دارد. البته این ماده گران است و با وسایل تیز هم خراشیده نمی‌شود. این ماده در سه لایه مصرف می‌شود و بین هر لایه لازم است ناخن‌ها با اشعه فرا بنفش خشک شود. البته این اشعه برای چشم خطرناک است و لازم است در هنگام تابش از عینك‌های محافظ مخصوص استفاده شود. برای محکم نگه داشتن ناخن‌ها متخصصان توصیه می‌کنند روزی 5/2 میلیگرم بیوتین که از گروه ویتامین ب است مصرف کنید. استفاده از دستکش در زمان کار با آب و باغبانی هم لازم است. چون آب و ساییده شدن ناخن‌ها را نرم می‌کند. از ساییدن و سوهان کردن سطح ناخن‌تان خودداری کنید. زیرا به بستر ناخن آسیب می‌رساند. در ضمن به عقب کشیدن کوتیکول ناخن باعث می‌شود راهی برای ورود قارچ و میکروب به زیر ناخن ایجاد شود به همین علت هنگام آرایش ناخن از این کار خودداری کنید.

خط تیره یا خال زیر انگشت یا ناخن می‌تواند نشانه‌ای از یک ملانوم باشد. خطوط، ناهمواری، و سوراخ سوراخ شدن ناخن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های التهابی مانند پسوریازیس باشد. آبی رنگ شدن ناخن می‌تواند نشانی عفونت ریه در دیابتی‌ها یا نشانه یک مشکل دیگر در جریان خون فرد باشد. ترک، زرد و شکننده شدن ناخن می‌تواند نشانه عفونت قارچی و بیماری تیرویید باشد. اگر ناخن به سمت بسترش سفید شده و یک‌هاله گرد تیره در اطراف آن باشد، این می‌تواند علامتی از بیماری کبد باشد. بنابر این اگر در ناخن‌هایتان مشکلی مشاهده کردید حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
منبع:روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha