داریم سرطان می‌گیریم. همین طور که به گم شدن برج میلاد در غبار و آلودگی نگاه می‌کنیم و دیگر حتی تا چندصد متری مان را هم نمی‌بینیم، به این فکر می‌کنیم که داریم سرطان می‌گیریم و نمی‌دانیم تکلیف خودمان و بچه‌هایمان چه می‌شود. این دیگر داستان «کوری» ساراماگو نیست؛ یک حقیقت ترسناک است که همه در باره اش حرف می‌زنند؛ از دکتر و کارشناس گرفته تا نماینده مجلس و رئیس ستاد معاینه فنی خودروها.

سلامت نیوز :داریم سرطان می‌گیریم. همین طور که به گم شدن برج میلاد در غبار و آلودگی نگاه می‌کنیم و دیگر حتی تا چندصد متری مان را هم نمی‌بینیم، به این فکر می‌کنیم که داریم سرطان می‌گیریم و نمی‌دانیم تکلیف خودمان و بچه‌هایمان چه می‌شود. این دیگر داستان «کوری» ساراماگو نیست؛ یک حقیقت ترسناک است که همه در باره اش حرف می‌زنند؛ از دکتر و کارشناس گرفته تا نماینده مجلس و رئیس ستاد معاینه فنی خودروها. تا حالا اگر صف طولانی مراکز معاینه فنی می‌نالیدیم حالا باید مراقب هر سرفه و عطسه مان باشیم. چراغ خطر خیلی وقت است روشن شده اما معلوم نیست چرا قانون که باید به کمک‌مان بیاید، برعکس عمل می‌کند.

سرطان انواع گوناگونی دارد؛ ریه، خون، معده، پروستات، مثانه و.... این گونه‌های مختلف، همه در ایران شایع‌اند، حتی مواردی از ابتلا به سرطان در جوان‌های 25 ساله و 18 ساله هم دیده شده که ناشی از اختلالات ژنتیکی، عوامل محیطی و افزایش مصرف مواد دخانی و مخدر است.

سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده که سالانه نزدیک 70هزار سرطان در ایران باید وجود داشته باشد و بر پایه آمار جمع بندی سال 1386، مبتلایان به سرطان در کشور هفتاد هزار نفر بوده اند.

دکتر عبدالله فضلعلی زاده، رئیس انجمن سرطان ایران از رشد فزاینده بیماران سرطانی در کشور به عنوان یک سونامی‌ناگهانی نام می‌برد و می‌گوید: «سرطان به عنوان یکی از معضلات جامعه بشری با تهدید انسان‌ها در تمام گروه‌های سنی، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می‌شود که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

بررسی‌هایی که از میزان مراجعه بیماران به آنکلوژیست‌ها در بین سال‌های 1998 تا 2003 صورت گرفته است، نشان می‌دهد که تعداد بیماران از یازده میلیون و هشتصد هزار نفر در سال 2005 به هجده میلیون و دویست هزار نفر در سال 2020 خواهد رسید.

تهرانی‌های محکوم به مرگ

در حالی جامعه پزشكی از اعلام افزایش تعداد سرطانی‌ها شوکه شده‌اند، هنوز از وعده «مرضیه حیددستجردی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای اعلام دقیق مرگ و میر تهرانی‌ها بر اثر آلودگی‌های هوا خبری نیست!

همین پارسال، به دنبال اعتراض‌هایی که به مرگ 4 هزار تا 5هزار تهرانی بر اثر آلودگی هوای تهران،صورت گرفته بود، مرضیه وحید دستجردی اعلام كرد كه به‌طور قطع در سال 90، میزان مرگ و میر تهرانی‌ها را اعلام خواهد كرد، ولی به جای اینکه تعداد واقعی متوفیان اعلام شود، مسئولان با یک خبر دیگر تهرانی‌ها را بهت‌زده کردند؛ معاینه فنی خودروها از 2 سال به 5 سال افزایش یافت.

اما این پایان ماجراهای شوک‌آور نیست؛ چون خبر دیگر این است که بیماری‌های سرطانی ناشی از آلودگی هوا در میان تهرانی‌ها هم به شکل ملموسی زیادتر شده است.

در حالی که همه شوکه شده‌اند و ماسک‌های بی‌اثرشان را به صورت زده‌اند تا شاید بتوانند جلوی ورود هوای آلوده به ریه‌هایشان را بگیرند؛ معاون استانداری تهران می‌گوید: «هوای تهران در شرایط اضطرار نبوده و نیازی به تشكیل كمیته اضطرار آلودگی هوا نیست؛ هرچند این کمیته هم تا امروز راهکاری برای رفع آلودگی‌های كشنده پیدا نکرده است.»

معاینه فنی خلوت می‌شود

چون گل هست، سبزه هم باید باشد. به همین دلیل نمایندگان مجلس تصمیم تازه‌ای گرفتند. آنها به درخواست نیروی انتظامی برای افزایش زمان معافیت معاینه فنی خودروها رأی مثبت دادند. در قانون جدید جرایم رانندگی، معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر از 2 به 5 سال افزایش یافته است و به این ترتیب خودروهای شماره‌گذاری صفر کیلومتر تا 5سال پس از تولید نیاز به معاینه فنی نخواهند داشت.

براساس اعلام مسئولان راهنمایی و رانندگی، برآورد شده 50 درصد خودروها مشمول این ماده قانونی شوند و برای بقیه خودروها موضوع معاینه فنی با جدیت دنبال می‌شود به طوری که خودروهای بالای 5سال عمر بدون معاینه فنی اجازه تردد نخواهند داشت.محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که همه خودروهای تهران به انجام معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند، 182 هزار تن از آلاینده‌های مونوکسیدکربن و هیدروکربن خام هوا کاهش خواهد یافت. سالانه حدود 25 هزار تن ذرات معلق از منابع ساکن و 200 هزار تن از منابع متحرک در تهران منتشر می‌شود که آسیب‌های مادی و انسانی بسیاری به دنبال دارد و در صورت ترکیب با ریزگردها که در این روزها در فضای تهران حضور دارند عوارض جدی‌تری را ایجاد خواهند کرد.

این در حالی است که كه آلودگی هوای تهران، بیش از هر چیز، از نقص خودروهای ساخت داخل كشور و خودروهای فرسوده آب می‌خورد؛ مسأله‌ای كه باعث تعجب مدیر عامل مراكز معاینه فنی خودروهای تهران هم شده است.

صدر الدین علی پور، رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای کشور می‌گوید: «تعجب من از افرادی است كه خود در این محیط زندگی می‌كنند اما قانون افزایش سن معاینه فنی را تصویب می‌كنند.»

علیپور تاکید می‌کند: «سال‌ها زحمت كشیدیم برای محیط زیست؛ اما به یك باره با تغییر قانون معاینه فنی درصدد از بین بردن اقدامات ما هستند. با توجه به آمار سال گذشته كه 4هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و 4هزار نفر بر اثر نقص فنی خودرو جان خود را از دست دادند، لازم است اقدامات مستمری در این حوزه انجام شود». همه این‌ها در حالی است که به گفته علیپور، در اروپا خودروها دارای استانداردهای یورو 4 و یورو 5 هستند که استانداردهای دقیقی محسوب می‌شوند با این حال خودروها سالانه معاینه فنی می‌روند. به گفته او، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا که استاندارد خودرو، کیفیت سوخت و سایر عوامل موثر در تعیین استانداردهای معاینه فنی نسبت به کشور ما بسیار بالاتر است، خودروها موظف هستند یک سال پس از شماره‌گذاری، برچسب معاینه فنی دریافت کرده و پس از آن نیز سالی یک‌بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

به گفته کارشناسان، عمر مفید یک خودرو 5 سال است و اگر معاینه فنی 5سال یک‌بار شود هوای تهران آلوده‌تر و ایمنی خودروها هم کمتر خواهد شد و میزان تصادفات به دلیل نقص فنی بیشتر می‌شود.

البته او قصد دارد از پا ننشیند و کاری کند تا شاید این روند متوقف شود: «پیگیری‌هایی توسط فراكسیون محیط زیست مجلس برای بازگشت دوباره الزام معاینه فنی به 2سال داشتیم و امیدواریم با توجه به مخالفان بی شمار، این قانون همانند گذشته شود. البته با توجه به رویكرد ما به معاینه فنی كه جنبه اقتصادی ندارد، از آنجا كه بخش خصوصی با ما همكاری می‌كند، باید فكری برای كاهش تعداد مراجعان داشته باشد.»

صف طولانی معترضان

بعد از تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر هم به علت اهمیت موضوع در این ‌باره اظهار نظر کرد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به شرایط آلودگی شهر تهران گفت: «در شرایطی که مردم تهران از معضل آلودگی رنج می‌برند، لزوم معاینه فنی خودروها اهمیت بیشتری می‌یابد و تغییر قانون معاینه فنی خودروهای جدید از 2 به 5سال نگرانی‌ها را در مورد شرایط آلودگی خودروها بیشتر می‌کند، در حالی که در سایر کشورها معاینه فنی خودروها از یک سال بعد از تولید خودرو انجام می‌شود.»

معصومه ابتکار گفت: «عمر مفید کاتالیست موجود در خودروها تنها 2سال است و به نظر من مصوبه مجلس شورای اسلامی ‌تنها به نفع خودروسازان عمل کرده است تا در حاشیه امن این مصوبه از حد استانداردها خارج شوند و به تولید محصولات بی‌کیفیت بپردازند. وظیفه سازمان محیط‌زیست است که در زمان بررسی این طرح در مجلس حضور می‌یافت و به هر ترتیبی مانع از تصویب این مصوبه می‌شد.»

گویا در زمان تصویب این مصوبه از شورای شهر تهران نظرخواهی نشده است و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز گفته است: «اعتراض و نگرانی خود را نسبت به این مصوبه از طریق شورای عالی استان‌ها برای افزایش سن معاینه فنی خودروها به مجلس اعلام کرده‌ایم.»

جعفر تشکری ‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم با این موضوع مخالف است و می‌گوید: «در مورد معاف شدن 5ساله خودروها از گرفتن معاینه فنی باید تجدیدنظر صورت گیرد زیرا بعد 5 سال خودرو فرسوده است و شاید اصلا قابل استفاده نباشد.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید می‌کند که خودروها از روز اول باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند چون از روزی که از کارخانه در می‌آیند، می‌توانند نقص‌فنی داشته باشند: «پس از گذشت 5سال کاملا خودروهای موجود فرسوده‌اند و از حالت استاندارد خارج می‌شوند به همین دلیل باید به مجلس شورای اسلامی ‌پیشنهاد دهیم که در مورد این بخش از قانون تجدیدنظر کنند.»

بهمن محمدیاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌هم می‌گوید: معاینه فنی خودروها یکی از محورهای اصلی طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است و افزایش زمان معاینه فنی خودروها در قانون جدید راهنمایی و رانندگی، در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران تاثیر جدی خواهد داشت.

حالابا توجه به اظهارنظرهای مختلف مدیران شهری و کارشناسان محیط‌زیست، باید دید آیا مجلس در مصوبه خود تجدیدنظر می‌کند یا همچنان بر نظر خود مبنی بر 5ساله بودن عمر معاینه پافشاری خواهد کرد.

****

حاشیه‌های خطرساز

همه دارند سرطان می‌گیرند اما محمدرضا محمودی، معاون امور عمرانی استانداری تهران هوای پایتخت را در مرحله اضطرار نمی‌داند و معتقد است بنا بر نظر كارشناسان، شرایط هوای شهر و شهرستان‌های استان تهران نیز این روزها به مرحله اضطرار نخواهد رسید و در نتیجه نیازی به تشكیل جلسه كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا نیست.

او در حاشیه موضوع معاینه فنی خودروها به وجود ریزگردها در هوای تهران و شهرهای استان اشاره می‌كند و می‌گوید: «این پدیده از سوی كشورهای همسایه، با توجه به وجود جبهه‌های گرم هوا و بادهای غربی و شرقی به آسمان تهران وارد شده است.»محمودی البته قبلا آب پاكی را روی دست همه ریخته بود و اعلام كرده بود كه مسأله ریزگردها حل شدنی نیست و از همشهریانی كه دچار بیماری‌های قلبی، ریوی و تنفسی هستند تقاضا کرده بود تا جایی كه امكان دارد از منزل خارج نشوند.
منبع:روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha