سلامت نیوز : برای رفع تلخی و بدمزگی دهان که معمولا در ایام روزه داری اتفاق می افتد، باید غذاهای فیبردار مصرف شود.
عبدالرحیم داوری دندانپزشک،ضمن بیان این مطلب گفت: زمان روزه داری معمولاً میزان اسید معده افزایش می یابد در نتیجه علایمی چون احساس سوزش و سنگینی در معده و در نهایت تلخی و بد مزگی دهان مشاهده می شود که برای رفع این مشکل میزان فیبرهای غذایی را در وعده های افطار و سحر افزایش دهید .
وی اظهارکرد: پرخوری هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی كند بلكه در ساعات اولیه بعد از سحر فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش فرد وارد می كند كه سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه درد و نفخ معده می شود.
 این دندانپزشک یادآورشد: باقی ماندن بقایای مواد غذایی در محوطه دهان و حلق و تجزیه آنها توسط میكروب های طبیعی موجود در دهان منجر به تولید گازهایی مثل هیدروژن سولفید و مركاپتانها شده و این مسئله به خصوص باعث بوی بد دهان هنگام برخاستن از خواب است كه البته مسواك نكردن و یا فاصله طولانی بین دفعات مسواك و همچنین كاهش ترشح بزاق در طول خواب بوی بد دهان را تشدید می كند.
وی ادامه داد:  در بسیاری از موارد می توان بوی بد دهان را با مسواك زدن صحیح و مداوم، تمیز كردن سطح عقبی زبان، كشیدن نخ دندان  برای خارج كردن مواد غذایی از بین دندان ها، عدم مصرف غذاهای بودار و ترك عادت های غلطی مثل تنفس دهانی از بین برد.
دکتر داوری با بیان اینکه خوردن میوه به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند، گفت: روزه گرفتن بدون سحری موجب وارد آوردن آسیب جدی به دستگاه گوارش می شود با خوردن غذای کامل در هنگام سحر انرژی بدن جهت فعالیت در طول روز تأمین می شود .
وی با تاکید براین مطلب که درایام روزه بیش از سایر اوقات باید به بهداشت دهان و دندان توجه شود، تاکید کرد: حتماً بعد از صرف افطاری و سحری و قبل از خواب به دقت مسواک بزنید .
وی گفت: جویدن آدامس می تواند جریان بزاق در دهان را زیاد كند و بعضی از میكروب های عامل بوی بد دهان را از بین ببرد همچنین استفاده از دهان شویه و غره غره كردن با آن قبل از خواب از رشد میكروب ها و تولید بوی بد دهان در طول شب جلوگیری  می كند.
 وی یادآور شد:  طول مدت مسواك زدن صحیح از نظر بسیاری از متخصصین بین 5 الی 7 دقیقه می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha