چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 31932

با بالارفتن سطح آگاهی و انتظار مردم رعایت اصول بهداشتی در آرایشگاه‌های زنانه بهتر شده اما هنوز بی‌توجهی به برخی اصول بهداشتی مسئله ساز است.

سلامت نیوز: با بالارفتن سطح آگاهی و انتظار مردم رعایت اصول بهداشتی در آرایشگاه‌های زنانه بهتر شده اما هنوز بی‌توجهی به برخی اصول بهداشتی مسئله ساز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، آرایشگاه از مكان‌هایی است كه زنان رفت و آمد زیادی به آن دارند و خدمات مختلفی مانند كوتاه كردن و رنگ كردن مو، آرایش صورت، برداشتن ابروها، اپیلاسیون و آرایش ناخن‌ها در آن انجام می‌شود.

در برخی آرایشگاه‌های زنانه با وجود توصیه‌هایی كه متخصصان پوست و مو دارند، خالكوبی، تزریق ژل بوتاكس و سولاریوم نیز انجام می‌شود كه می‌تواند عوارض زیادی برای فرد داشته باشد.

در برخی آرایشگاه‌ها از سولاریوم برای برنزه كردن پوست استفاده می‌كنند كه بسیار خطرناك است و سرطان پوست را در زنان افزایش می‌دهد. لایه‌برداری یا پیلینگ نیز در برخی از آرایشگاه‌ها انجام می‌شود.

قیچی، نخ، تیغ و شانه كه وسایل مورد استفاده آرایشگرهاست، اگر بهداشتی نباشد می‌تواند بیماری‌ها و ویروس‌ها را به افراد مختلف منتقل كند.

برخی آرایشگرها موچین، شانه و قیچی مورد استفاده را استریل نمی‌كنند كه موجب می‌شود، بیماری‌های پوستی و ویروسی بروز پیدا كند حتی نخی كه برای بند انداختن استفاده می‌شود، باید با الكل استریل شود تا مشكلات پوستی ایجاد نكند.

برخی زنان پس از اصلاح صورت خود، دچار ناراحتی‌ها و التهابات پوستی می‌شوند كه می‌تواند برای آنها ناراحتی‌هایی را ایجاد كند. اگر آرایشگر به بیماری سرماخوردگی یا حتی تبخال مبتلاباشد، می‌تواند ویروس تبخال را به فرد انتقال دهد.

آرایشگران باید برای بند انداختن حتماً از دستكش استفاده كنند تا بیماری‌های پوستی خود را به دیگران انتقال ندهند؛ این افراد اگر مبتلا به تبخال هستند، باید از ماسك مخصوص استفاده كنند كه باعث انتقال ویروس این بیماری به فرد نشوند.

* انتقال بیماری با استفاده از موم مشترك برای اپیلاسیون

استفاده از موم مشترك در آرایشگاه‌ها نیز می‌تواند بسیار مشكل‌زا باشد به دلیل اینكه می‌تواند عفونت‌ها را به افراد دیگر منتقل كند. سلامت پوست از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر آرایشگری مبتلا به زگیل در ناحیه دست‌ خود باشد، می‌تواند در طول روز افراد زیادی را مبتلا كند.

بهتر است كه برای هر فرد از حوله‌های یكبار مصرف استفاده كرد و استفاده از شانه و قیچی منحصر به فرد، برای هر فرد نیز می‌تواند از بیماری‌های مختلف پیشگیری كند.

همچنین اگر فرد مراجعه‌كننده به آرایشگاه‌ها، مبتلا به شپش سر باشد و آرایشگر از یك شانه مشترك برای كوتاه كردن و شانه كردن مو استفاده كنند، به علت بی توجهی به استریل كردن شانه كه در اكثر آرایشگاههای زنانه دیده می‌شود می‌تواند به راحتی این بیماری‌ را انتقال دهد.

*موچین می‌تواند بیماری‌های پوستی را انتقال دهد

یكی دیگر از نكاتی كه باید در یك آرایشگاه مد نظر داشت، این است كه آرایشگر باید نخی كه برای اصلاح صورت استفاده می‌كند را كاملاً ضدعفونی كند چرا كه این كار موجب كاهش التهابات پوستی در فرد می‌شود حتی موچین‌ها را نیز باید در الكل قرار داد تا كاملاً ضدعفونی شود.

محل شست‌و‌شوی مو نیز باید بسیار تمیز باشد به دلیل اینكه می‌تواند بیماری‌های قارچی را به دیگران منتقل كند و حتی پس از شستن مو باید از حوله یكبار مصرف و شخصی استفاده كرد به دلیل اینكه استفاده از حوله‌های مشترك می‌تواند بیماری‌های قارچی و پوستی را منتقل كند.

حداقل كاری كه یك آرایشگر باید انجام دهد، این است كه تمام حوله‌های استفاده شده را با مایع ضدعفونی‌كننده شست‌و‌شو داده و در هوای آزاد قرار دهد تا به خوبی خشك شود چون وجود رطوبت در حوله نیز می‌تواند باكتری‌ها و میكروب‌ها را تكثیر و منتقل كند.

مریم غفوری 30 ساله درباره بهداشت در آرایشگاه‌ها می‌گوید: امروزه آرایشگاه‌ها بسیار تمیز شده است و پرسنل آرایشگاه‌ها نیز ظاهری تمیز و آراسته‌ دارند البته تبحر آرایشگر نیز بسیار اهمیت دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آرایشگاه‌ها باید چه شرایطی داشته باشند، می‌افزاید: البته آرایشگاه باید بسیار تمیز باشد و وسایلی كه در آن استفاده می‌شود، باید استریل باشد تا بروز بیماری‌های‌ پوستی كاهش پیدا كند.

الهه احمدی 25 ساله درباره بهداشت در آرایشگاه‌ها می‌گوید: در آرایشگاهای لوكس و زیبا بهداشت تا حد بیشتری رعایت می‌شود؛ به دلیل اینكه زمانی كه فرد وارد آرایشگاه می‌شود، حوله، پیش‌بند اصلاح و حتی قیچی جداگانه به او داده می‌شود البته هزینه همه این وسایل، جداگانه حساب می‌شود و آرایشگر در قبال كاری كه انجام می‌دهد، مبلغ بیشتری دریافت می‌كند.

وی می‌افزاید: در آرایشگاه‌ها برای برداشتن ابرو از یك موچین استفاده می‌شود كه می‌تواند بیماری‌های پوستی را منتقل كند البته باید محلول ضد عفونی كننده وجود داشته باشد تا در صورتی كه موچین برای فردی استفاده شد، قبل از اینكه برای فرد دیگری استفاده شود، آن را در محلول ضد عفونی كننده قرار دهند.

*بیماری پوستی آرایشگر به فرد منتقل می‌شود

سمیه حسنی 22 ساله می‌گوید: به آرایشگاهی مراجعه كردم و بعد از اصلاح صورت دچار التهاب شدید پوستی و زگیل شدم؛ برای درمان زگیل به پزشك مراجعه كردم، پزشك گفت كه آرایشگری كه به او مراجعه كردم، مبتلا به زگیل بوده و بیماری خود را به من منتقل كرده است.

وی می‌افزاید: به نظر من آرایشگران هنگام كار باید از دستكش استفاده كنند تا در صورت ابتلا به ناراحتی‌های پوستی، بیماریشان به فرد گیرنده انتقال پیدا نكند.

مریم انصار، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: اگر آرایشگر مبتلا به تبخال باشد، می‌تواند این ویروس را به فرد منتقل كند.

به گفته وی، برخی آرایشگران دارای حساسیت‌های پوستی هستند و در هنگام بند انداختن، بیماری‌های پوستی را به بند و سپس به مشتری منتقل می‌كنند.

*آرایشگران هنگام كار باید از دستكش و ماسك استفاده كنند

این متخصص پوست و مو اضافه می‌كند: آرایشگران باید هنگام كار از دستكش و ماسك استفاده كنند تا در صورتی كه آرایشگر مبتلا به تبخال یا بیماری دیگری باشد، به مشتری انتقال پیدا نكند.

انصار می‌افزاید: آرایشگران پس از استفاده از موچین باید آن را در محلول ضدعفونی‌كننده قرار دهند تا كاملاً استریل شود؛ به دلیل اینكه استفاده از یك موچین برای چندین نفر می‌تواند ویروس‌ها و حتی بیماری‌های پوستی را منتقل كند. برخی از عفونت‌ها مانند ایدز، سل و هپاتیت نیز از طریق تیغ مشترك انتقال پیدا می‌كند و به همین دلیل باید از وسایل یكبار مصرف استفاده شود.

این متخصص پوست و مو می‌گوید: پوست دارای منافذی است كه پس از اصلاح صورت، این منافذ باز می‌شود و عفونت‌ها به راحتی وارد پوست شده، فرد را به بیماری‌های پوستی و التهاب مبتلا می‌كند به همین دلیل هنگام اصلاح باید نخ كاملاً ضدعفونی شود.

*اپیلاسیون برای پوست ضرر دارد

انصار ادامه می‌دهد: افرادی كه اپیلاسیون انجام می‌دهند دچار عفونت‌های سطحی می‌شوند به دلیل اینكه قوی‌ترین لایه پوست لایه اپیدرم است و زمانی كه اپیلاسیون انجام می‌شود این لایه سطحی پوست باز می‌شود و اجازه می‌دهد كه عفونت‌ها وارد پوست شود.

وی اضافه می‌كند: بهترین روش برای از بین بردن موها استفاده از تیغ یا ژیلت است به دلیل اینكه لایه سطحی پوست از بین نمی‌رود و عوارض كمتری دارد البته باید دانست مویی كه از ریشه كنده می‌شود سریع‌تر رشد می‌كند.

این متخصص پوست و مو اظهار می‌دارد: در آرایشگاه‌ها معمولاً از یك شانه مشترك برای شانه كردن موها استفاده می‌شود كه می‌تواند شپش را منتقل كند بنابراین افرادی كه به آرایشگاه مراجعه می‌كنند بهتر است شانه شخصی خود را همراه ببرند.

امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: آرایشگاه مكانی است كه ریسك انتقال عفونت‌هایی مانند سل، هپاتیت، تبخال و زگیل را افزایش می‌دهد. عفونت عامل زردزخم نیز اصولاً از طریق وسایل آرایشگاه به افراد منتقل می‌شود.

به گفته وی، در برخی از آرایشگاه‌ها شاهد انتقال ویروس‌هایی مانند زگیل، تبخال و عفونت‌های هرپس هستیم كه می‌تواند برای افرادی كه به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌كنند مشكل‌زا باشد.

این متخصص پوست و مو اضافه می‌كند: استفاده از موم مشترك در اپیلاسیون صحیح نیست به دلیل اینكه عفونت‌ها را منتقل می‌كند.

احسانی می‌گوید: ویروس‌ها و میكروب‌ها به راحتی می‌توانند به نخ اصلاح بچسبند و از این طریق به پوست فرد انتقال پیدا كرده و فرد را به بیماری‌های پوستی مبتلا كند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha