سلامت نیوز :گواتر به بزرگ‌ شدن غده تیروئید از حد طبیعی آن اطلاق می‌شود و می توان برای جلوگیری از بیماری گواتر مواد غذایی یددار استفاده كرد.
قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی،ضمن بیان این مطلب اظهارداشت: تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شكل با وزن تقریبی 15 تا 20 گرم بوده كه در ناحیه جلوی گردن و بر روی نای قرار گرفته است و این غدد موادی به نام هورمون به داخل خون ترشح می‌كنند كه بوسیله گردش خون به تمام نقاط بدن حمل شده و عملكرد یاخته‌های بدن را كنترل می‌ كنند.

دكتر حسین دلشاد افزود: هورمونهای غده تیـــروئید در تنظیم سوخت و ساز و مصرف انرژی بدن دخیل بوده و تقـریبأ بر تمام ارگان های بدن و عملكرد فیزیولوژیک آنها از جمله رشد و نمو مغز، تنفس، عملكرد قلب و سیستم اعصاب، تولید حرارت، نیروی عضلانی، وزن بدن، چربی‌های خون، شادابی پوست و مو و تنظیم قاعدگی در خانم‌ها موثر است..
وی با اشاره به این كه غده تیروئید برای ساختن هورمون‌های تیروئید نیاز به ماده‌ای به نام ید دارد، تصریح كرد: ید یك عنصر شیمیایی موجود در طبیعت است که بدن ما قادر به تولید آن نیست بنابراین منبع تأمین‌كننده ید بدن، غذاهای حاوی ید از جمله شیر، تخم مرغ، پنیر، ماست، آبزیان و گیاهان دریایی هستند.
دكتر دلشاد ادامه داد: با توجه به اینكه خاك اكثر نقاط دنیــا از جمله مناطق كوهستانی حاوی ید كافی نبوده و در نتیجه منابع غذایی این مناطق نیز قــادر به تأمین یــــــد مورد نیاز بدن نیستند، استفاده از نمك‌های یددار به عنوان مهمترین عامل تأمین ید افراد محسوب میگردد.
وی در خصوص گواتر نیز بیان كرد: وقتی غده تیروئید نتواند به اندازه كافی هورمون تولید كند با بزرگ شدن خود سعی در جبران آن كرده و لذا گواتر بوجود می‌آید كه شایع‌ترین علت آن كمبود یــد است و اگر در بدن به اندازه كافی ید وجود نداشته باشد نمی توان هورمون تیروئید كافی هم تولید كند، در چنین حالتی غده تیروئید با بزرگ شدن خود سعـی در برداشت بیشتر ید از جریان خون نموده و تولیـــد هورمون خود را به اندازه طبیعی می رساند.
این متخصص غدد و متابولیسم در پاسخ به این پرسش كه بیماران مبتلا به گواتر چگونه درمان می شوند، گفت: درمان گواتر بستگی به شرایط و علل ایجاد كننده آن دارد اگر علت گواتر كمبود ید باشد معمولأ در مراحل اولیه كه اندازه غده تیروئید هنوز خیلی بزرگ نشده، با جبران كمبود ید كه به طور معمول از طریق مصرف نمك‌های یددار حاصل می شود، اندازه غده تیــروئید به حد طبیعی میرسد و در صورتی كه اندازه غده تیـــروئید كاملأ بزرگ بوده به طوریكه گواتر ایجاد شده باعث اعمال فشار بر عناصر اطراف خود از جمله مری و نای گردد انجام عمل جراحی بمنظور برداشتن گواتر ضرورت پیدا می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha