چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 31936
سلامت نیوز: یك متخصص جنین شناسی گفت: میزان موفقیت IVF برای درمان ناباروری 40 درصد است اما گاهی بی دقتی پزشك این میزان را به 10 تا 15درصد كاهش می‌دهد.

مژگان شفیعی شهید‌لو در گفت‌وگو با فارس در مورد سطح كیفیت IVF در ایران و دنیا اظهار داشت: سطح كیفیت انجام عمل IVF و تجهیزاتی كه در این عمل استفاده می‌شود واقعاً در سطح استاندارد و علوم روز دنیا است و در ایران به خوبی اتفاق می‌افتد.

* احتمال بارداری در بهترین حالت 40 درصد است

این متخصص جنین شناس افزود: یكی از مواردی كه مردم را از IVF دلسرد می‌كند میزان كم موفقیت آن در بارداری است و طبق آمار از هر 100 نفری كه برای IVF مراجعه می‌كنند 40 نفر باردار می‌شوند.

* انتقال جنین سالم به رحم احتمال سقط را پایین می‌آورد

وی با اشاره به روش PGD كه اخیرا رایج شده گفت: ابتدا سعی می‌كنیم از سلامت جنین تشكیل شده قبل از انتقال به رحم مادر مطمئن شویم. مثلاً ممكن است از تركیب تخمك و اسپرم یك والد 8 تا 9 جنین تشكیل شود كه با آزمایش یك سلول از هر جنین می‌توان سلامت آن را تا حد زیادی حداقل از لحاظ ظاهری تشخیص داد.

شفیعی شهید لو اضافه كرد: البته در این روش بیشتر مراجعه‌ها برای تعیین جنسیت است ولی ما پیشنهاد می‌كنیم كه سلامت جنین هم بررسی شود. زیرا ممكن است از مثلاً 7 تا 9 جنین تشكیل شده 2 جنین كاملاً سالم باشد.

شفیعی اذعان داشت: دقت در انتخاب جنین سالم هنگام IVF كمك می‌كند كه جنینی كه انتقال می‌یابد كمتر سقط شود یا از بین برود چرا كه علاوه بر نقص آنومالیهای رحم، نقص در جنین هم عامل از دست رفتن آن بعد از انتقال است كه بررسی سلامت جنین در اصل یك غربالگری قبل از انتقال جنین به رحم مادر است.

وی افزود: البته نباید فراموش كرد تیمی كه كار IVF را انجام می‌دهد اعم از متخصص زنان، جنین شناس و غیره تبحر و تجربه كافی را داشته باشند چرا كه در میزان موفقیت IVF خیلی تأثیرگذار است. در برخی آزمایشگاه‌ها احتمال بارداری فقط 10 تا 15 درصد است كه نشان از عدم دقت در برخی راهكارهاست.

* انتقال بیش از 3 جنین احتمال سقط را در ماه‌های آخر بارداری افزایش می‌دهد

وی در پاسخ به علت چند قلوزایی حاصل از IVF توضیح داد: متأسفانه در برخی آزمایشگاه‌ها برای اینكه احتمال بارداری را بالا ببرند 8 تا 9 جنین را به رحم مادر انتقال می‌دهند كه معمولاً چند جنین باقی‌ می‌ماند. درست این است كه ابتدا از سالم بودن جنین مطمئن شده و نهایت با توجه به سن و شرایط فردی كه IVF می‌كند حداكثر سه جنین انتقال یابد. چرا كه هر چه تعداد جنین‌های باقیمانده بیشتر باشد احتمال سقط در ماه‌های بالاتر مثلاً هفته 28 بیشتر می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha